Träningstips 8 "Kyras ABC"

Den här övningen använde jag mig väldigt mycket av när jag red Nadir. Den är supernyttig för både ryttare och häst då man verkligen får tänka på hjälpgivningen.





Kyras ABC rids bäst på en mindre fyrkant innanför det vanliga spåret så att Du bestämer var hästen ska gå, och att den inte hänger på väggen/staketet. (1-2)

3 Halt
4 Vänd direkt från halten
5 Halt
6 Vänd direkt från halten
7 Hästen förväntar sig en halt, och man kan därför göra en korrekt vändning som den inte själv har påbörjat.

Vändande hjälper:
Inre tygel
Inre sittben
Yttre Skänkel

Yttertygeln reglerar böjningens storlek och rakriktar hästen efter vändningen. Innerskänkeln driver och hindrar bakdelen från att falla in.

Tänk på att det här är en övning som kan göras i alla gångarter, men börja alltid i skritt där Du hinner med, och där hästen hinner med. I trav brukar det vara ganska enkelt om man har gjort övningen grundligt i skritt först, men i galopp är det här en jobbig övning som kräver mycket samling i vändningarna och kvicka samt korrekta hjälper från ryttaren. Bra förberedelse för galopp-piruetter!

Matilda

Källa: Dressyr med Kyra


Kommentarer
Postat av: Linnea - Vinn ett ROSA schabrak!

Den övningen gillar jag, använde mig utav den regelbundet förr. :o)

2011-01-26 @ 20:09:29
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Lovisa

Den övningen (eller en som ska vara den) red jag nästan jämnt för min dressyr tränare på Mirez förr :) Men efter som han är så speciell så kan man inte följa reglerna ordentligt med han så vi var tvugna att göra speciall med han när vi gjorde den ;) Men den hjälper sjukt bra!

2011-01-26 @ 20:18:54
Postat av: Saga

Asbra övning! :] Ska definitivt testa den nästa gång jag rider krutpaketet Lanzelot ^^

2011-01-26 @ 20:50:27
URL: http://dreamsphere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0