Träningstips 7 "Att sitta ned i trav"

Nu tänker jag avslöja knepet. Det är löjligt enkelt och ni kommer antagligen att garva när ni får veta det! Vi kan kalla det nybörjarknepet... Det här passar er som är som jag, som gärna får en "ankrumpa" på grund av för mycket svank när det blir ansträngande att sitta ned.

Rid utan stigbyglar för att verkligen komma ned i sadeln. Om du rider i vänster varv tar du tag i framvalvet med höger hand. Sedan trycker du dig framåt och nedåt i sadeln. Därefter sitter du så i ungefär en kortsida. Om du gör på rätt sätt lovar jag att du kommer ned ordentligt i sadeln och verkligen kan gunga med hästen.

När jag fick göra det på Wanda började hon trava mycket friare och blev lösgjord direkt! Helt otroligt... Hon blev antagligen väldigt glad över att jag inte skumpade runt på henne utan att jag flöt med henne istället. Efter det gick hon fantastiskt bra resten av passet. Grymt!

Less is more...

Wandas förra ägare Jessica Andersson på hingsten Sohn Der Sonne. Hon sitter så himla fint! Och är dessutom en hejare att sitta ned på skumpiga hästar ;D


Kommentarer
Postat av: Louise

Alltså jag förstår inte vad du menar, kan du inte förklara ytterligare och kanske lägga ut en bild på hur du gör? (:

2011-01-09 @ 17:58:36
Postat av: Charlotte

Min häst är ganska skumpig, då kanske jag ska prova det då! :)

2011-01-09 @ 19:24:44
URL: http://charlottelundstrom.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Avundsjuka? Egentligen om jag ska vara ärlig, så är jag bara anonym för att jag skäms över att jag ens läst din patetiska blogg om "ridning". Jag SKÄMS över att du uttalar dig, MATHILDA, OM SAKER DU INTE HAR EN ANING OM!!!

Du kritiserar ryttare som rider såå mycket bättre än du, vem är du?



Du kan inte ens rida, vem ska ta ner dig på jorden? Snälla, du som är så "up2date" med alla tränare och ryttare, som du påstår, jag tycker verkligen du ska ta ett snack med, bara ett ex här, Eric Lette. Eller är han kanske också okunnig? Ta ett snack med honom om Astiz.

Prata och skriv inte en massa strunt om vad du "vet" och inte, du ger tips om saker så att man blir riktigt rädd.



Du pratar om att dina hästar mår bra, att dom (eller förlåt, Astiz) inte skulle levt om du inte "räddat" honom ifrån den på din blogg du kallar "H*N". Har du någon aning? Elaka kommentarer? NEJ MATHILDA; SANNINGEN! Inte ens svartsjuka! Aldrig!

Du rider inte dina hästar ordentligt ens en gång, går in i ridhuset och skuttar runt i något du kallar "piruett" inför småbarnen på ERK, skriver om dina jäkla bett "vardagsstången" kan du ens rida dina hästar på tränsbett? Svar, njaaa... Läs dina inlägg, veterinärer säger att hästen rör sig bättre när du inte ridit honom på ett tag...

Tacka F*N för det! Dom är ju så muskelgafattiga att det gör ont att se eländet! Att du då inte drar dig för att kasta skit på sådana som faktiskt KAN RIDA! Och du pratar om grymma metoder, du har glömt vad du har använt för metoder (DU, ingen annan) på dina hästar?



Titta dig i spegeln, Mathilda, det här är inte avundsjuka, det är sanningen. Att folk är så dumma här i din lilla blogg och tror att det är avundsjuka eller okunskap jag kommer med, då är det inte så konstigt att inget förändras. Astiz kommer inte hålla, du vet det också. Du ger honom aldrig en chans att bli frisk, för du ÄR okunnig.

Vem som tutat i dig något annat, är rent ut sagt en riktig dåre. Men men, du saknar totalt ödmjukhet och självinsikt, så himla tragiskt är det. (Såna kommer tyvärr ingenstans i den här sporten)



Ta en titt i spegeln. Och ni som kommenterar, vilka är ni? Små anhängare som skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida? Vilka idioter, allvarligt talat.

Och du ska veta att anledningen till att du ens kan rida (vilket är väldigt sällan, men dom gångerna det sker) på Astiz, är tack vare den personen du näst intill förtalar här i din lilla patetiska blogg.

Alla som KAN något, dom vet Mathilda, och att du inte förstår det, visar bara vilken otrolig intelligens du bär på.

Och att piaffera en 4åring... Med rätt balans och träning med en person som vet vad han gör och är lite kunnig (OKÄNT BEGREPP, förlåt) ligger det absolut ingen skadligt i detta.

En häst som är stark i kroppen med rätt muskler, som rids rätt, skadar sig sällan. Så med anra ord, inte konstigt att han är skadad för jämnan. Vad jag vet var han i full gång och kondition för det mesta innan du fick honom? (Och säg inte nej, det är bara pinsamt då)



Att du säger, hellre en glad häst med lite mindre gång? Du säger så för att inte dumförklara dig själv, du vet att du inte klarar av att rida honom där han ska vara det är enbart därför du ens säger så.



Tro mig, pengar, fina saker och hästarna, dom du visserligen har försakat, GJORDE DIG, det var INTE DU SOM GJORDE DOM. Tänk på vilka som faktiskt ligger bakom det jobbet... Inte helt kompletta idioter, som du vill få dom att framstå som. Och snart skulle det inte förvåna mig om du står utan hästar heller, om du inte tar dig en "liten" funderare. Illa kvickt.

2011-01-09 @ 19:44:28
Postat av: mathilda

Avundsjuka? Egentligen om jag ska vara ärlig, så är jag bara anonym för att jag skäms över att jag ens läst din patetiska blogg om "ridning". Jag SKÄMS över att du uttalar dig, MATHILDA, OM SAKER DU INTE HAR EN ANING OM!!!

Du kritiserar ryttare som rider såå mycket bättre än du, vem är du?



Du kan inte ens rida, vem ska ta ner dig på jorden? Snälla, du som är så "up2date" med alla tränare och ryttare, som du påstår, jag tycker verkligen du ska ta ett snack med, bara ett ex här, Eric Lette. Eller är han kanske också okunnig? Ta ett snack med honom om Astiz.

Prata och skriv inte en massa strunt om vad du "vet" och inte, du ger tips om saker så att man blir riktigt rädd.



Du pratar om att dina hästar mår bra, att dom (eller förlåt, Astiz) inte skulle levt om du inte "räddat" honom ifrån den på din blogg du kallar "H*N". Har du någon aning? Elaka kommentarer? NEJ MATHILDA; SANNINGEN! Inte ens svartsjuka! Aldrig!

Du rider inte dina hästar ordentligt ens en gång, går in i ridhuset och skuttar runt i något du kallar "piruett" inför småbarnen på ERK, skriver om dina jäkla bett "vardagsstången" kan du ens rida dina hästar på tränsbett? Svar, njaaa... Läs dina inlägg, veterinärer säger att hästen rör sig bättre när du inte ridit honom på ett tag...

Tacka F*N för det! Dom är ju så muskelgafattiga att det gör ont att se eländet! Att du då inte drar dig för att kasta skit på sådana som faktiskt KAN RIDA! Och du pratar om grymma metoder, du har glömt vad du har använt för metoder (DU, ingen annan) på dina hästar?



Titta dig i spegeln, Mathilda, det här är inte avundsjuka, det är sanningen. Att folk är så dumma här i din lilla blogg och tror att det är avundsjuka eller okunskap jag kommer med, då är det inte så konstigt att inget förändras. Astiz kommer inte hålla, du vet det också. Du ger honom aldrig en chans att bli frisk, för du ÄR okunnig.

Vem som tutat i dig något annat, är rent ut sagt en riktig dåre. Men men, du saknar totalt ödmjukhet och självinsikt, så himla tragiskt är det. (Såna kommer tyvärr ingenstans i den här sporten)



Ta en titt i spegeln. Och ni som kommenterar, vilka är ni? Små anhängare som skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida? Vilka idioter, allvarligt talat.

Och du ska veta att anledningen till att du ens kan rida (vilket är väldigt sällan, men dom gångerna det sker) på Astiz, är tack vare den personen du näst intill förtalar här i din lilla patetiska blogg.

Alla som KAN något, dom vet Mathilda, och att du inte förstår det, visar bara vilken otrolig intelligens du bär på.

Och att piaffera en 4åring... Med rätt balans och träning med en person som vet vad han gör och är lite kunnig (OKÄNT BEGREPP, förlåt) ligger det absolut ingen skadligt i detta.

En häst som är stark i kroppen med rätt muskler, som rids rätt, skadar sig sällan. Så med anra ord, inte konstigt att han är skadad för jämnan. Vad jag vet var han i full gång och kondition för det mesta innan du fick honom? (Och säg inte nej, det är bara pinsamt då)



Att du säger, hellre en glad häst med lite mindre gång? Du säger så för att inte dumförklara dig själv, du vet att du inte klarar av att rida honom där han ska vara det är enbart därför du ens säger så.



Tro mig, pengar, fina saker och hästarna, dom du visserligen har försakat, GJORDE DIG, det var INTE DU SOM GJORDE DOM. Tänk på vilka som faktiskt ligger bakom det jobbet... Inte helt kompletta idioter, som du vill få dom att framstå som. Och snart skulle det inte förvåna mig om du står utan hästar heller, om du inte tar dig en "liten" funderare. Illa kvickt.

2011-01-09 @ 19:45:15
Postat av: annie

till anonym, du har säkert aldrig ens sett mathilda rida, ja har aldrig sett nån så ung som rider så himla snällt mot hästarna, man ser lätt att hon har svåra hästar eftersom de kan bli pigga osv, men det syns så jävla väl att hon inte är typen som rider med händerna och sågar ner hästarna när dom får ryck, jag har själv sett henne rida o det syns så jävla väl att hon ger hästen tid att hitta formen själv utan att behöva röra den i munnen. Hon är och förblir min förebild, för många unga är inte mogna nog att rida på ett kandar då de vill mer än de kan, men om man bara gör det på rätt sätt så kommer det naturligt, vilket de gör för mathilda :) ja talar av egen erfarenhet o man SER om en ryttare rider dåligt, o de gör inte hon. Så ja vet inte om du förväxlar henne med nån annan, eller om du bara är dum i huvet (a) eller så är det så att du själv sågar hästarna (kanske därför du är anonym) så du tror att det är rätt, och att rida snällt är fel?

2011-01-09 @ 20:46:23
Postat av: Jennie Andreasson

Om man ska yttra så pass allvarliga anklagelser mot någon över huvud taget så ska man väl åtminstone skriva ut sitt namn eller ta det irl med vederbörande. Inte skriva under anonymt nick på en internetblogg, då tappar argumenten all tyngd och det blir bara löjligt.



/Jenne, som inte känner tjejen eller hennes hästar, men som anser att ovanstående inlägg är solklar mobbning...

2011-01-09 @ 21:02:23
Postat av: Jennie Andreasson

Om man nu ska rikta såna anklagelser mot någon så ska man väl åtminstone ha civilkurage nog att skriva under eget namn eller att ta det med personen i fråga irl. Att skriva under anonymt nick på en internetblogg gör att argumenten tappar all tyngd. Jag skulle skämmas om det hade varit jag.



/Jennie, som varken känner tjejen som bloggar eller hennes hästar, men som anser att ovanstående inlägg är solklar mobbning.

2011-01-09 @ 21:06:40
Postat av: Anonym

Om man nu ska rikta såna anklagelser mot någon så ska man väl åtminstone ha civilkurage nog att skriva under eget namn eller att ta det med personen i fråga irl. Att skriva under anonymt nick på en internetblogg gör att argumenten tappar all tyngd. Jag skulle skämmas om det hade varit jag.



/Jennie, som varken känner tjejen som bloggar eller hennes hästar, men som anser att ovanstående inlägg är solklar mobbning.

2011-01-09 @ 21:09:57
Postat av: p,

Till tidigare kommenterare 'Mathilda':

Om du nu är så jävla bra 'Mathilda' (om det ens är ditt riktiga namn, vilket det säkert inte är) Så borde du inte bry dej om vad Matilda skriver om i sin blogg. En "KUNNIG" ryttare har ofta fattat att man inte ska lägga sig i andras sätt att hantera sina hästar så länge dom inte vanvårdas, vilket Matildas hästar inte gör. Så snälla 'Mathilda', gå och dra nått gammalt över dej och sköt ditt eget liv ist för att lägga dej i andras. Rätta till dina egna misstag och saker i ditt liv du är missnöjd över som ger dej den ilskan du sprider omkring dej på folk som inte alls har nått med dina misslyckanden att göra.

2011-01-09 @ 21:13:40
URL: http://paullinas.blogg.se/
Postat av: Jossan

Till hon den där över som har skrivit så j*vla negativt! :S



(och för det första så är inte jag en av dom som du kallar idioter som "skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida" utan jag vet inte ens vad ERK är? Eller antagligen en klubb men ja, som sagt vet jag inte ens var den ligger eller ngt :S OCH jag är definitivt INTE bortskämd, utan talang och jag har ingen häst som jag inte kan manövra eller rida, utan jag klarar faktiskt av det! :O )



Och jag tycker det är riktigt bra att hon ger tips på olika saker! Dock första tipset jag sett tror jag, men ändå, super!



För det andra, HUR kan du kalla hennes hästar omusklade?! Astiz är ju på god väg, men eftersom han har varit sjuk så har inte Matilda kunnat sätta igång honom och börja bygga muskler eftersom hon inte får det, och haru sett Wanda eller? Värsta muskelberget ju! :D



Och att du säger att hon säkert inte han rida utan kandar? Jag har även följt hennes bdb (haha, stalker ;)) där hon skrivit att hennes hästar blir obalanserade utan (iallafall Astiz om jag inte minns helt fel?), och därför rider hon hellre med kandar!



Och att du ens kan PÅSTÅ att hon kritiserar andra ryttare? Hon har ju sagt att tex Jessica sitter så himla fint! Hur är det att kritisera?! Och att du dessutom skrivit att hon försökt få dom som hade hästarna innan att se ut som idioter? Det har inte jag sett den minsta lilla tendens av.



Du verkar bara vara en sån som ska hitta allt det där "dåliga" hos folk för att ha NÅGONTING att klaga på och få folk att må dåligt, så j*vla lågt, ärligt talat.



Och om hon är så "okunnig", så skulle hon ju knappast kunna rida med kandar, då det kräver en j*vla förmåga.



Och jag håller fullständigt med henne om att hellre en "häst som mår bra som har små gångarter" (elr ngt sånt) är helt rätt, för gångarterna kan man faktiskt jobba på och till slut får man en häst som har bra gångarter OCH mår bra, man kan faktiskt ha både och lilla du!



Och VARFÖR skulle hon stå utan hästar när hon tar hand om dom så bra? Om du tycker hon är okunnig, så verkar det vara du som är det, så deså.



Haha, vart så arg när jag såg den där kommentaren XD

2011-01-09 @ 21:15:35
URL: http://hogstaryttarna.blogg.se/
Postat av: p,

Jag måste säga att jag håller med Jennie Andreasson!

2011-01-09 @ 21:15:53
URL: http://paullinas.blogg.se/
Postat av: Jolin

Åh, Sohn Der Sonne är sååå snygg! Visste inte att Jessica var Wandas förra ägare =)

2011-01-09 @ 21:35:33
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: Jolin

Åh, Sohn Der Sonne är sååå snygg! Visste inte att Jessica var Wandas förra ägare =)

2011-01-09 @ 21:36:02
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: Jolin

Åh, Sohn Der Sonne är sååå snygg! Visste inte att Jessica var Wandas förra ägare =)

2011-01-09 @ 21:38:28
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: Caroline

Okej, för det första så är jag ingen liten anhängare som skuttar runt på en hyrhäst på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövrera, rida. Jag är inte heller en idiot :)



Jag är en ponnydressyrryttare som har tävlat SM, inte på någon hyrhäst och inte på ERK heller.

Jag har inte personligen sett Matilda rida, jag kan bara få en uppfattning av henne genom det hon skriver och de bilder hon visar, och den upplevelsen är faktiskt endast positiv.

Jag läser den texten du har skrivit, och den ger mig inte direkt en positiv uppfattning om man nu säger så. Din kommentar skriker avundsjuka. Det är uppenbart att du saknar kunskap inom ämnet hästens muskulatur eftersom du menar att Matildas hästar är omusklade - du kan helt enkelt inte se att Wanda är en väldigt välmusklad häst. Att Astiz inte är fullt musklad har ju en anledning, som enligt dig beror på Matilda. Jag har inte följt Matildas blogg speciellt länge, men jag har klart förstått att hon gör absolut allt i sin makt för att få Astiz att bli bättre. Detta vill säga, till exempel gav hon ju nyligen Astiz en spavisit, vilket är sjukt mycket mer än vissa hästägare skulle göra.



Jag vill bara säga till dig Matilda, att sådana här kommentarer är bara baserade på en sak. Dålig självkänsla - det är den lättaste psykologi som finns, har man dålig självkänsla så tror man att man mår bättre när man ständigt klagar på andra. Självklart så mår man egentligen inte bättre egentligen.

Det finns absolut ingenting konstruktivt med den här kommentaren, hoppas att du förstår det. En sak om man skriver en konstruktiv kommentar för att hjälpa, men det är rätt uppenbart att 'Mathilda' vill dig speciellt väl, eftersom hon inte kommer med ett enda konstruktivt ord i sin kommentar. Och alla vet att vill man medvetet skada en annan människa så kanske inte allt är som det ska. En sådan kommentar finns till för att ignoreras ;)

Kram på dig Matilda, och jag hoppas innerligt att den här kommentaren fick saker och ting att kännas lite bättre :)

2011-01-09 @ 22:08:41
Postat av: Sofie

Kan inte varit en normal,mogen person som skrivit det där och kallar sig "mathilda". Herregud, va löjligt! Alla vet ju attdet inteär sant -.- alla som har fler än två hjärnceller iallafall! Bry dej inte om henne Mathilda, du är SÅ HIMLA mycket bättreså om du bara visste! :)

2011-01-10 @ 06:56:44
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Malin

Till anonym: Du är ju inte speciellt mogen när du inte ens vågar skriva under eget namn. Vem är du? Finns du på ERK? Har du nånsin sett Matilda rida överhuvudtaget, eller är det lösa anklagelser? Vågar Du se dig själv i spegeln? Och framförallt, Vågar DU stiga fram med ditt eget namn?

Skulle inte tro det, för det är du väl för Feg för!

Men att skriva under anonym går bra, för då behöver man ju inte stå för sina åsikter... Hoppas verkligen att det kommer fram vem Du är och att du är tvungen att förklara och be om ursäkt för dina elaka och osanna påhopp!

2011-01-10 @ 23:00:36
Postat av: Yola

Ey, Matilda. Keep your head up! Du är så duktig inom ridning och allt. Ta inte emot allt skit. Att du ska ned på jorden och sluta kritisera "duktigare" ryttare är ingenting att bry sig om. I Din blogg ska du kunna yttra dig hur du vill :) Och du kan rida så grymt bra, så visa denna människan vart skåpet ska stå :) Ingen idé att lägga tid på att må dåligt över idiotiska kommentarer.

KRamar Yola

2011-01-11 @ 14:49:09
URL: http://perfectnicity.blogg.se/
Postat av: Johanna

Herregud vad person anonym går hårt på :( Jag blir riktigt ledsen när den skriver på det viset och bara öser negativa kommnetarer och trycker ner dig.



Matilda ta inte sån skit och låt inte detta påverka dig negativt! Jag tycker du verkar vara en bra ryttare som tar hand om dina hästar bra :)

2011-01-11 @ 21:46:02
Postat av: carro

Kära Matilda och alla hennes läsare; din blogg gör min dag. Den är så förbaskat rolig, på ett positivt sätt alltså! Det är typ som... varje gång man läser den så kan man inte göra något annat än att dra på ett leende. Ni får mig att inse hur det är att bara glömma allt och dras med i era intriger om kandarstänger och vattengymnastik för hästar och bara glömma verkligheten för ett tag...



Sen så måste jag berömma er lite till: jag förstår inte hur ni orkar - någon av er! ni bara kritiserar och kommenterar och försöker ständigt få er själva att framstå i bättre dager - och det gäller ju varenda kotte som kommenterar den här bloggen. Är ni så på riktigt, eller är det här någon slags mötesplats för understimulerade hästtjejer där ni får utlopp för eran ilska? Vågar ni ens säga allt det här face to face?

Vad händer nästa gång ni träffas på en tävling? Kommer någon då att slita upp dörren mitt under Matildas travökning så att hon snuvas på ännu en 8?

Det är ju så spännande att man nästan borde skriva ett manus till en dramaserie! (:



SNÄLLA, sluta ALDRIG blogga. Puss <3

2011-01-24 @ 11:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0