Today!

Idag red jag ut på wanda tillsammans med Yvonne/Dacke och Sofia/Zephyr. Vi hade jättekul och hästarna fick verkligen jobba då det var snö upp till magen på Wanda. Och som ni vet är Wanda cirka 175 cm hög. Stackars Zephyr är en liten C-ponny. Men det gick bra! Vi skrittade bara, det var jobbigt nog.

Astiz fick bara gå i hagen idag då han hade boxvila i 24 timmar. Han kom ut vid tolvtiden. Snart ska jag göra mig i ordning för ikväll ska vi in till Stockholm och se musikalen om Queen! Ska bli superkul. Och innan det ska vi äta på Ulla Winbladh. Därför var jag i stallet tidigt på morgonen idag. men jag har ingenting emot att gå upp tidigt för att rida ;)

Vad vill ni läsa om? Känns som att jag har lite idétorka, och när jag inte tävlar så mycket blir dte lite tråkig uppdatering. Kom gärna med tips!

Kommentarer
Postat av: Stina

Övningar, förbättra ryttarens sits, din utrustning med mera :D Något att skriva om :)

2011-01-08 @ 14:28:25
URL: http://stintan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Utrustningtips och såna grejer uppskattas alltid ;)

2011-01-08 @ 17:38:50
Postat av: Wilma

Övningar och sådant :)

2011-01-08 @ 18:14:06
Postat av: Cappelli

Tänkte på att våra hästar är ungefär lika höga, min är typ ~ 177cm.

Vad har du för stl på träns och kandar? Vi har likadana kandar och ja tror din Wanda måste ha ett litet och ädelt huvud eller så är min en tjockskalle!! :)

2011-01-08 @ 22:30:13
Postat av: Matilda Holmström

Bägge mina hästar har stel Full åt det mindre hållet. Så tror att Wanda har ett rätt litet och ädelt huvud? (:

2011-01-08 @ 22:59:14
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Anonym

sluta ljuga så mkt om att du "förvandlat" astiz när du snarare fördärvat honom? jämför procenten nu, och innan du fick honom! HA-HA-HA! samma sak med Warum Ich, som om hon inte hade BRA resultat innan du fick henne? Och du gav INTE så mycket pengar för henne, HA-HA

2011-01-09 @ 02:52:32
Postat av: Katrin

till namnlös. Ang priset för Warum Ich förmodar jag att svaret var på påståendet "minst 50 000", då gav hon säkert mycket mer. Vad tror du? För övrigt är det väl helt privat vad man har betalat! Vet inte varför du säger att Matilda har fördärvat Astiz vet bara att hon har många resultat över 70% i LA samt att han har varit mycket sjuk o skadad, då är det DJÄVLIGT svårt att få bra resultat! Skulle tro att han inte ens levt idag om hon inte köpt honom. Varför skriver du inte ut ditt namn? Om man som du enbart spottar ur sig elakheter tycker jag att man måste våga stå för sina åsikter.

2011-01-09 @ 09:18:08
Postat av: Matilda Holmström

Tack Katrin!

2011-01-09 @ 09:41:05
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bilder, bilder och mer bilder :D På hästarna, utrustning, stallet, förvaring i sadelkammere, hagar o.s.v, det är alltid intressant och ger inspiration.

2011-01-09 @ 12:29:59
Postat av: Anonym

allt om dina fina hästar! kanske lite vad du tycker om saker och ting typ åsikter ;)

2011-01-09 @ 17:34:04
Postat av: Anonym

Avundsjuka? Egentligen om jag ska vara ärlig, så är jag bara anonym för att jag skäms över att jag ens läst din patetiska blogg om "ridning". Jag SKÄMS över att du uttalar dig, MATHILDA, OM SAKER DU INTE HAR EN ANING OM!!!

Du kritiserar ryttare som rider såå mycket bättre än du, vem är du?



Du kan inte ens rida, vem ska ta ner dig på jorden? Snälla, du som är så "up2date" med alla tränare och ryttare, som du påstår, jag tycker verkligen du ska ta ett snack med, bara ett ex här, Eric Lette. Eller är han kanske också okunnig? Ta ett snack med honom om Astiz.

Prata och skriv inte en massa strunt om vad du "vet" och inte, du ger tips om saker så att man blir riktigt rädd.



Du pratar om att dina hästar mår bra, att dom (eller förlåt, Astiz) inte skulle levt om du inte "räddat" honom ifrån den på din blogg du kallar "H*N". Har du någon aning? Elaka kommentarer? NEJ MATHILDA; SANNINGEN! Inte ens svartsjuka! Aldrig!

Du rider inte dina hästar ordentligt ens en gång, går in i ridhuset och skuttar runt i något du kallar "piruett" inför småbarnen på ERK, skriver om dina jäkla bett "vardagsstången" kan du ens rida dina hästar på tränsbett? Svar, njaaa... Läs dina inlägg, veterinärer säger att hästen rör sig bättre när du inte ridit honom på ett tag...

Tacka F*N för det! Dom är ju så muskelgafattiga att det gör ont att se eländet! Att du då inte drar dig för att kasta skit på sådana som faktiskt KAN RIDA! Och du pratar om grymma metoder, du har glömt vad du har använt för metoder (DU, ingen annan) på dina hästar?



Titta dig i spegeln, Mathilda, det här är inte avundsjuka, det är sanningen. Att folk är så dumma här i din lilla blogg och tror att det är avundsjuka eller okunskap jag kommer med, då är det inte så konstigt att inget förändras. Astiz kommer inte hålla, du vet det också. Du ger honom aldrig en chans att bli frisk, för du ÄR okunnig.

Vem som tutat i dig något annat, är rent ut sagt en riktig dåre. Men men, du saknar totalt ödmjukhet och självinsikt, så himla tragiskt är det. (Såna kommer tyvärr ingenstans i den här sporten)



Ta en titt i spegeln. Och ni som kommenterar, vilka är ni? Små anhängare som skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida? Vilka idioter, allvarligt talat.

Och du ska veta att anledningen till att du ens kan rida (vilket är väldigt sällan, men dom gångerna det sker) på Astiz, är tack vare den personen du näst intill förtalar här i din lilla patetiska blogg.

Alla som KAN något, dom vet Mathilda, och att du inte förstår det, visar bara vilken otrolig intelligens du bär på.

Och att piaffera en 4åring... Med rätt balans och träning med en person som vet vad han gör och är lite kunnig (OKÄNT BEGREPP, förlåt) ligger det absolut ingen skadligt i detta.

En häst som är stark i kroppen med rätt muskler, som rids rätt, skadar sig sällan. Så med anra ord, inte konstigt att han är skadad för jämnan. Vad jag vet var han i full gång och kondition för det mesta innan du fick honom? (Och säg inte nej, det är bara pinsamt då)



Att du säger, hellre en glad häst med lite mindre gång? Du säger så för att inte dumförklara dig själv, du vet att du inte klarar av att rida honom där han ska vara det är enbart därför du ens säger så.



Tro mig, pengar, fina saker och hästarna, dom du visserligen har försakat, GJORDE DIG, det var INTE DU SOM GJORDE DOM. Tänk på vilka som faktiskt ligger bakom det jobbet... Inte helt kompletta idioter, som du vill få dom att framstå som. Och snart skulle det inte förvåna mig om du står utan hästar heller, om du inte tar dig en "liten" funderare. Illa kvickt.

2011-01-09 @ 19:56:20
Postat av: Anne

Till Anonym.



Det första jag vill säga till dig, din lilla råtta, är att du är en avundsjuk, komplett jubelidiot.



Du har ingen jävla aning om vad du pratar om över huvud taget. Du har inte ens träffat varken Matilda eller hennes hästar, eller hur? Med tanke på hur du tilltalar henne så gissar jag på att du inte har det.



Matilda gör ett otroligt jobb med sina hästar. Hon är helt otroligt duktig och hon har varit en förebild för mig i flera år. Jag säger inte att hon är bäst i världen, för det finns liksom hur många 18-åriga ryttare som helst att kolla igenom, men jag skulle lugnt kunna lämna min häst hos henne utan att vara rädd för att han skulle bli förstörd. Jag VET att jag skulle få tillbaka en sjukt fin ponny med otroliga muskler och ett underbart psyke. Om hon hade haft tid och lust, och om jag hade haft pengar, så skulle jag göra det. Och om du kommer och säger att jag inte älskar min ponny och att jag "skulle lämna iväg honom till vem som helst" så är du JÄVLIGT glad över att du är anonym, för jag skulle ta reda på vem du var, åka hem till dig och då JÄVLAR skulle det var synd om dig.



Matilda rider sjukt bra, men som alla andra har hon självklart svagheter. Varenda människa har någon svaghet, jag kan ju ta upp mig som exempel. Jag spänner mig så att jag får kramper i axeln, jag kan bli framtung om jag jobbar hästen lång och låg och jag lägger ned händerna ibland. So what liksom? Sluta klaga på att Matilda, hon rider ju som sagt hur jävla bra som helst.

Och att hon inte rider ordentligt?! vad har du för grund till den kommentaren? HAR DU NÅGONSIN SETT HENNE RIDA? Du är fan sjuk om du har sett henne rida och kan säga att hon inte kan. Hon har ridit i (Matilda, rätta mig om jag har fel, kommer inte ihåg exakt) jag tror det är 11 år nu, och har haft egen häst sedan hon gick i sexan. Hon har tränat för tränare som många bara kan drömma om att få träna för. Har du sett hennes och hennes ponnys Nadir's rosettsamling? Hela hennes vägg är full av rosetter. Jag tror nog att dressyrdomarna kan lite mer än du gällande om Matilda kan rida eller inte.



Matilda rider antagligen på stång för att hennes hästar inte trivs på tränsbett, min ponny är likadan. Han blir fullkomligt obekväm när han har ett tränsbett i munnen, men med en kandarstång eller ett pelham i munnen är han helt lugn.

Om du har något uns av vett (vilket du inte verkar ha, men man kan ju hoppas)i huvudet så borde du veta att alla hästar är olika. Bara för att din häst (om du ens har en, det hoppas vi verkligen inte på..) trivs på tränsbett så behöver inte våra göra det.



Är Matildas hästar muskelfattiga? Nej.

Visst om Astiz är lite ur form, men han håller ju för fan på att sättas igång nu efter diverse skador. Det är inte så konstigt om han inte är helt musklad än. Efter SPA-vistelsen är han dock mycket finare, vilket alla med ögon och lite hjärna kan se.



Matilda är mycket kunnig i det hon gör, hon erkänner misstag och hon kämpar alltid på. Vem som helst i hennes ställe skulle ha gett upp om Astiz, men det gör inte hon eftersom hon bryr sig om hästen. Hon VILL och han ska bli frisk, hon lägger ner en FÖRMÖGENHET för att han ska bli frisk, och han KOMMER antagligen bli frisk. DET är vad all sport som har med djur att göra egentligen handlar om. Att bry sig om djuret, att vara vän med det, och att ha kul tillsammans. Matilda har ett helt otroligt band till sina hästar som jag är helt förundrad över.



Jag ALDRIG skulle piaffera en fyraåring eftersom hästens psyke inte är tillräckligt stabilt än. Visst skulle jag ha börjat med samlingar osv, men inte till den grad att jag piafferar. Sen är det upp till var och en om de vill göra det eller inte.



En häst som är rätt tränad, bra riden och bra musklad kan skada sig. Många av mina vänners hästar har fått skador, och de är jävligt bra ridna.

Det är ungefär samma sak med människor. Man kan vara sjukt bra tränad, äta bra, sova bra och vara i bra form på alla sätt, men kan ändå skada sig.

Jag äter bra, sover bra och tränar bra, så jag är i allmänt bra form. ÄNDÅ har jag fel både i knän, axlar och rygg. Samma sak är det med hästarna.



Ditt sista stycke är bara patetiskt rakt igenom, så det tänker jag inte ens ta upp. Visserligen har hela din kommentar varit idiot-stämplad från första meningen, men du behövde ändå svar på tal.



Du är verkligen en riktigt idiot utan något uns av vett i huvudet. Du skulle passa bra nedgrävd i en götselstack, det är ungefär i din nivå.

2011-01-10 @ 01:16:42
Postat av: Anne

Kan tillägga att om du vill mig något, anonyma jävel, så skriv på msn eller bdb, mig spelar det ingen roll. Tycker att det är jävligt ovärt att Matilda ska behövda dras med dina omogna kommentarer.



Msn: [email protected]

Bdb: Chanir

2011-01-10 @ 01:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0