Och jag då...?

Nu har jag skrivit om vad hästarna har gjort, men vad som hände mig igår och idag har förblivit osagt... Dags att ändra på det, hehe!

Igår red jag Wanda och longerade samt red lite på Astiz. Därefter kom Equiterapeuten Lena och behandlade båda hästarna litegrann. Sedan passade jag på att få en laserbehandling på ryggen. I onsdags när jag red för Mads gjorde varenda steg som Wanda tog ont, och då menar jag verkligen ont! Nedre nackkotan är svullen, och ungefär lika stor som en tennisboll... Inflammation, great! Inte konstigt att det gjorde ont. Jag ser ut som Quasimodo! Ska smörja på Voltaren morgon och kväll i sju dagar, så ska det nog bli bra igen...

Idag red jag på Kark, som är en Nordsvensk på 16 (?) år. Han har gått på travet när han var yngre. Men vilken häftig häst han är! Så känslig för skänkeln, otrolig framåtbjudning och mjuk som en soffa. Superkul! Jag anser att det är viktigt att rida fler hästar, man lär sig alltid något! Läste att en av sveriges mest kända hästbloggare tycker att de enda hästarna som är värda att rida är hennes egna. Sjukt! Vad tycker ni? Om någon frågar mig om jag vill rida hans/hennes häst tackar jag ja. Man är aldrig fullärd, och det är så roligt att testa olika typer av hästar.


Kark till vänster, Wanda till höger.

Matilda

Kommentarer
Postat av: Linn

Allt är en tolkningsfråga, så det är klart att du kan ha tolkat det som att det var vad jag skrev även om det inte var så jag menade från mina sida.



Jag har ridit massvis med hästar genom åren alla typer, lugna, pigga, galna, lata, starka osv. Jag har kommit fram till att jag föredrar hästar som är mjuka i munnen och känsliga för skänkeln. varför? Jo för att jag känner mig jätte hemsk som en djurplågare när jag rider en skänkeldöd häst eller en som är helt förstörd i munnen. Eftersom de är så förstörda och avtrubbade för hjälperna måste man tyvärr ta i för att få dem att komma loss innan de blir mjukare. Och jag gillar inte att slita, dra och spara på hästar.



Som sagt allt är en tolkningsfråga.

2011-01-21 @ 18:58:02
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: jossan

Hur bra koll har du på de olika hästsporterna?



Gå in på min blogg och var med och tävla, och se om just du är bäst när det gäller de olika sporterna ;)



Klicka på länken för att komma till tävlingen:

http://josefineelovsson.blogg.se/2011/january/vad-ar-vad.html

2011-01-21 @ 19:12:43
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/
Postat av: Louise

Som Linn skrev, det är en tolkningsfråga. Jag tycker att sättet hon skrev det på var lite negativt men som jag tolkade menade hon ändå att hon tycker man ska rida välutbildade hästar för att förbättra sin egna ridning och förhindra att man lägger till sig en massa olater.

Bra på ett sätt men jag tycker ändå som dig att man lär sig alltid något på alla hästar. Alla hästar kan bli mjuka i mun och sidor om man ger dem tid! :)

2011-01-21 @ 19:46:36
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Emilie

Kul att se dig ge en häst som gått på travet positiv kritik!! Jag följer din blogg så gott som dagligen och tycker mig komma ihåg att du inte varit så postiv till travarna tidigare? Sen är det kanske så att du föredrar kallblodstravarna framför varmbloden?

Jag själv har en varmblodsvallack på 8 år som jag tränar dressyr på och har fått väldigt fin kritik av tränare. För mig hade det varit ekonomiskt omöjligt att köpa ett halvblod tyvärr men då jag älskar att rida och träna så satsade jag på ett varmblod med bra extriör och gör det bästa av situationen. Jag fullt medveten om att han gångartsmässigt aldrig kommer mäta sig med ett halvblod men han räcker till det jag vill göra om du förstår hur jag menar. Det finns trots allt fina och välridna travare därute och jag hoppas att min kille är en av dom.

Till sist vill jag tacka för en trevlig blogg särskilt veckans övning uppskattas!!

Du gör ett superjobb med dina hästar, keep up the good work!!

2011-01-21 @ 20:52:18
Postat av: Anonym

Håller med dig jag. Som att ens egna hästar är dom mest välridna i hela världen? knappast finns alltid bättre ryttare.



Hur förstörd en häst är behöver man inte sitta och banka och slita det är ju ens eget val om man vill ta till sånna hjälper annars kan man ju ge det tid och rida bra. Man behöver ju själv inte "misshandla" hästen bara för att den vanlitvis blir riden på sånt vis.

2011-01-21 @ 20:57:28
Postat av: Linn

Svar: Ja jag förstod det, tänkte inte själv på att det kunnde missupfattas först. Men läste igenom texten sen och såg att om man inte känner mig är det säkert lätt att missupfatta vad jag igentligen menar. Det var därför jag tog upp det igen på min blogg så att folk inte skulle få fel uppfattning av vad jag menar :)

2011-01-21 @ 21:14:30
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Matilda Holmström

Emilie, jag har ingenting alls emot "ridtravare"! Tvärtom (: en häst är en häst och jag älskar den för det (:

2011-01-21 @ 21:37:01
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Patricia

MYCKET snygg design, snygga hästar :D

2011-01-21 @ 22:24:16
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: p,

Jag har ju fått rida jättemånga hästar i stallet nu när Paddy har stått på box och jag tycker som du, man lär sig nått av alla hästar. Sen trivs man och passar olika bra med olika typer av hästar. Men man lär sig ALLTID något nytt av allt och alla inom ridsporten. Det är det som är så häftigt, tycker jag. Det är att man lär sig hela tiden så länge man lever, man kan aldrig ha lärt sig allt. Den dagen man slutar lyssna på andras tips och råd och kolla på andra och anser att man själv och ens eget sätt är det bästa, den dagen kan man lägga ner med ridningen, för då kommer man inte utvecklas längre. Då har man helt enkelt satt stopp för sig själv.

Så jag säger till ALLA, lyssna på ALLAS tips och råd, man behöver inte göra det eller tycka det är rätt, men lyssna och testa är aldrig fel. (:

2011-01-21 @ 23:42:23
URL: http://paullinas.blogg.se/
Postat av: Egomamma.se/Anipic.se

Jag har faktiskt bild på Kark i min fotoblogg. Anipic.se är adressen, klicka på Fotoblogg-fliken, och scrolla lååångt ner, så hittar du honom :)

Har på ett par andra av privathästarna på Åkerby också men jag är ju "bara" lektionsryttare så jag vet inte vad de heter.. kolla gärna om det är någon du känner till.

Jag fotar på beställning, om det är av intresse.

(Och jag har för övrigt jobbat med hästar, men sedan jag fick barn så har det fått bli på hobbynivå, dels pga tiden och dels pga att jag skadat ryggen under mina år med hästar, så jag rider inte på långa vägar lika bra nu som när jag satt och red sex timmar per dag. Rider för Monique normalt sett...

Ha det bra! Mvh Jessica

2011-01-21 @ 23:46:33
URL: http://egomamma.se
Postat av: Egomamma.se/Anipic.se

Förresten, vill du ha hjälp med dina hästar så är jag intresserad, kan jag tillägga. Oavsett om det är bara skötsel eller med ridning också. Jag vill mest bara komma hemifrån lite, har ju två barn som tar mycket energi, och eftersom jag jobbar hemifrån så tar jag alla chanser att komma iväg lite. Hör i så fall gärna av dig!

2011-01-21 @ 23:50:53
URL: http://egomamma.se
Postat av: caroline http://equiss.blogg.se/

Förstår inte hur någon kunde misstolka Linn? Visst var hon otydlig.. men man behöver liksom inte leta fel.. Fin blogg! :)



massa nya filmer från stallet + ridtur på bloggen

prenumerera gärna!

http://equiss.blogg.se/

2011-01-22 @ 01:11:51
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: H

Super nyttigt att rida så många olika hästar som man bara kan, om man vill hålla på med hästar sen och jobba med det så måste man klara av att rida alla typer av hästar!

2011-01-24 @ 13:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0