Matilda svarar 2

 

Vad ska man svara på något sånt här egentligen? Jag har aldrig skrivit att jag har förvandlat Astiz. Det jag har lyckats med honom är att lugna ned honom och ge honom någonting värt att leva för. Han var säkert mycket finare förut när han var spänd och rädd. Men jag tycker att mindre gångarter med ett bättre och gladare humör är att föredra. Och dessutom har jag bättre resultat än vad förra ägaren hade med honom. Men för mig är det skitsamma, han är ingen maskin. På vilket sätt har jag fördärvat honom?

 

Och jag har aldrig skrivit att Wanda har haft dåliga resultat med Jessica, tvärtom så har jag skrivit att hon har haft fantastiska resultat! Och nej, jag gav inte "så mycket" pengar för henne, men det var mer än 50.000 som signaturen "Zzz" skrev. Vart vill du komma? Spelar det någon roll för er hur mycket mina hästar har kostat? Är det inte bra nog att de mår super och är pigga och glada?

 

 

Jag har resultat på 72% i LA, personbästa är 79% i LB, dessutom har vi fått 63.7% i MSV B. Som du skriver är det DJÄVLIGT svårt att få bra resultat när hästen har varit sjuk och skadat sig så pass mycket. Det blir så hoppigt och man får aldrig riktigt flyt i träningen. Nej, Astiz hade antagligen inte levt idag om jag inte hade köpt honom. Vi är antagligen galna som inte ger upp angående honom. Det är i alla fall vad jag har fått höra. Tack för ditt stöd, Katrin!

 

Nu ber jag er, tänk er för innan ni kastar iväg en massa onödiga och elaka kommentarer.

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fast då kan man ju undra varför hästarna är skadade hela tiden? Detta skriver jag inte för att vara elak på något sätt; det är bara vad jag undrar.

2011-01-09 @ 14:32:12
Postat av: Matilda Holmström

Ja, om jag visste det. Otur?



Jag har gjort ridtester på kliniken för att se om det är mitt fel att Astiz skadas, men man kunde inte hitta några fel med min ridning. Hade nästan varit skönare om det hade hittats fel, för då hade jag kunnat ändra på det...



Men jag tror faktiskt att jag har haft otur med Astiz + att han har tagits alldeles för hårt dom unghäst. De håller inte för att piaffera som fyraåringar...

2011-01-09 @ 14:38:34
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Sabina H

herregud vad folk ska vara otrevliga, du är ju eller blir vel 18 iår om jag fattat det rätt , du är redan uppe i höga klasser med tanke på din ålder och du får kämpa väldigt mycket. strunta i sånna kommentarer de är bara avundsjuka!!!!

2011-01-09 @ 16:00:36
Postat av: Matilda

Egentligen är inte jag någon som tycker om att lägga sig i i heta diskussioner, men det kan vara så mycket som har betydelse för om en häst är frisk eller inte.



Behöver faktiskt inte bara bero på ryttaren utan kan vara hästens exteriör eller att hästen inte är försiktig och "rädd om sig".



Kämpa på Matilda (väldigt fint namn förresten ;)), trots att det ibland känns himla jobbigt med negativa kommentarer får du använda dem som en pepp till att visa motsatsen! Som dressyrryttare möts man ständigt av mot- och medgångar, I know the feeling! Sen får du bara njuta av att du är ägare till två, som de ser ut, KALASFINA hästar! :D



hehe oops, långt pepptal från dressyrryttarn uppe i umeå... :P

2011-01-09 @ 16:38:31
URL: http://www.mnfoto.devote.se
Postat av: sarakarlsson

Jag tycker faktiskt synd om dig! jag förstår verkligen att du blir ledsen och arg, det skulle jag också bli! folk fattar inte att man lägger ner all sin tid, energi och pengar på att ens hästar ska ha det så bra som möjligt! fina hästar tas ofta för hårt på dör tidigt för att man så fort vill se vad de går för, sen märker man att de höll visst inte för detta så då säljer vi. så går det faktisktoftast till! och de är oftast de nya ägarna, den lite yngre ryttaren som får lida för detta då! för den gamla ägaren har ju redan fått ut pengarna och är av med besväret! det är så sjukt tråkigt att få en skadad häst och man hoppas och gör allt för att rehabelitera den, hoppas idioten som skriver så sjuka saker läser detta! jag tror att det är en avensjuk preson som inte kan någonting själv utan har hört det från någon bara!

2011-01-09 @ 17:21:14
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Saga

Sjukt modigt att vara anonym :P

Det där är sån jävla typisk svensk avundsjuka. När man inser att någon annan är bättre än en själv så är första instinkten att gå till angrepp, leta upp alla små fel och göra hönor av fjädrar och bara anklaga, anklaga, anklaga för att försöka få ner den bättre till ens egen nivå.

Blir så förbannad på såna människor, vill bara ge dem en fet jävla bitchslap.

2011-01-09 @ 17:47:28
URL: http://dreamsphere.blogg.se/
Postat av: Louise

Jisses, att folk orkar!

Skadade hästar är det jobbigaste jag vet, du ska veta att bara jag läser att Astiz inte mått så bra så har jag fått ont i magen... låter mesigt men innan hade mina hästar aldrig skadat sig, men sedan på mindre än ett år skadade sig tre av dem som alla tre slutade med avlivning inom en vecka...

2011-01-09 @ 17:50:31
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: J

2011-01-09 @ 19:01:31
Postat av: Jennie

Palla avundsjuka människor, kan man inte bevisa att man är ett dugg bättre själv så ska man hålla tyst.

2011-01-09 @ 19:02:43
Postat av: Anonym

Avundsjuka? Egentligen om jag ska vara ärlig, så är jag bara anonym för att jag skäms över att jag ens läst din patetiska blogg om "ridning". Jag SKÄMS över att du uttalar dig, MATHILDA, OM SAKER DU INTE HAR EN ANING OM!!!

Du kritiserar ryttare som rider såå mycket bättre än du, vem är du?



Du kan inte ens rida, vem ska ta ner dig på jorden? Snälla, du som är så "up2date" med alla tränare och ryttare, som du påstår, jag tycker verkligen du ska ta ett snack med, bara ett ex här, Eric Lette. Eller är han kanske också okunnig? Ta ett snack med honom om Astiz.

Prata och skriv inte en massa strunt om vad du "vet" och inte, du ger tips om saker så att man blir riktigt rädd.



Du pratar om att dina hästar mår bra, att dom (eller förlåt, Astiz) inte skulle levt om du inte "räddat" honom ifrån den på din blogg du kallar "H*N". Har du någon aning? Elaka kommentarer? NEJ MATHILDA; SANNINGEN! Inte ens svartsjuka! Aldrig!

Du rider inte dina hästar ordentligt ens en gång, går in i ridhuset och skuttar runt i något du kallar "piruett" inför småbarnen på ERK, skriver om dina jäkla bett "vardagsstången" kan du ens rida dina hästar på tränsbett? Svar, njaaa... Läs dina inlägg, veterinärer säger att hästen rör sig bättre när du inte ridit honom på ett tag...

Tacka F*N för det! Dom är ju så muskelgafattiga att det gör ont att se eländet! Att du då inte drar dig för att kasta skit på sådana som faktiskt KAN RIDA! Och du pratar om grymma metoder, du har glömt vad du har använt för metoder (DU, ingen annan) på dina hästar?



Titta dig i spegeln, Mathilda, det här är inte avundsjuka, det är sanningen. Att folk är så dumma här i din lilla blogg och tror att det är avundsjuka eller okunskap jag kommer med, då är det inte så konstigt att inget förändras. Astiz kommer inte hålla, du vet det också. Du ger honom aldrig en chans att bli frisk, för du ÄR okunnig.

Vem som tutat i dig något annat, är rent ut sagt en riktig dåre. Men men, du saknar totalt ödmjukhet och självinsikt, så himla tragiskt är det. (Såna kommer tyvärr ingenstans i den här sporten)



Ta en titt i spegeln. Och ni som kommenterar, vilka är ni? Små anhängare som skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida? Vilka idioter, allvarligt talat.

Och du ska veta att anledningen till att du ens kan rida (vilket är väldigt sällan, men dom gångerna det sker) på Astiz, är tack vare den personen du näst intill förtalar här i din lilla patetiska blogg.

Alla som KAN något, dom vet Mathilda, och att du inte förstår det, visar bara vilken otrolig intelligens du bär på.

Och att piaffera en 4åring... Med rätt balans och träning med en person som vet vad han gör och är lite kunnig (OKÄNT BEGREPP, förlåt) ligger det absolut ingen skadligt i detta.

En häst som är stark i kroppen med rätt muskler, som rids rätt, skadar sig sällan. Så med anra ord, inte konstigt att han är skadad för jämnan. Vad jag vet var han i full gång och kondition för det mesta innan du fick honom? (Och säg inte nej, det är bara pinsamt då)



Att du säger, hellre en glad häst med lite mindre gång? Du säger så för att inte dumförklara dig själv, du vet att du inte klarar av att rida honom där han ska vara det är enbart därför du ens säger så.



Tro mig, pengar, fina saker och hästarna, dom du visserligen har försakat, GJORDE DIG, det var INTE DU SOM GJORDE DOM. Tänk på vilka som faktiskt ligger bakom det jobbet... Inte helt kompletta idioter, som du vill få dom att framstå som. Och snart skulle det inte förvåna mig om du står utan hästar heller, om du inte tar dig en "liten" funderare. Illa kvickt.

2011-01-09 @ 19:41:30
Postat av: Anonym

Avundsjuka? Egentligen om jag ska vara ärlig, så är jag bara anonym för att jag skäms över att jag ens läst din patetiska blogg om "ridning". Jag SKÄMS över att du uttalar dig, MATHILDA, OM SAKER DU INTE HAR EN ANING OM!!!

Du kritiserar ryttare som rider såå mycket bättre än du, vem är du?



Du kan inte ens rida, vem ska ta ner dig på jorden? Snälla, du som är så "up2date" med alla tränare och ryttare, som du påstår, jag tycker verkligen du ska ta ett snack med, bara ett ex här, Eric Lette. Eller är han kanske också okunnig? Ta ett snack med honom om Astiz.

Prata och skriv inte en massa strunt om vad du "vet" och inte, du ger tips om saker så att man blir riktigt rädd.



Du pratar om att dina hästar mår bra, att dom (eller förlåt, Astiz) inte skulle levt om du inte "räddat" honom ifrån den på din blogg du kallar "H*N". Har du någon aning? Elaka kommentarer? NEJ MATHILDA; SANNINGEN! Inte ens svartsjuka! Aldrig!

Du rider inte dina hästar ordentligt ens en gång, går in i ridhuset och skuttar runt i något du kallar "piruett" inför småbarnen på ERK, skriver om dina jäkla bett "vardagsstången" kan du ens rida dina hästar på tränsbett? Svar, njaaa... Läs dina inlägg, veterinärer säger att hästen rör sig bättre när du inte ridit honom på ett tag...

Tacka F*N för det! Dom är ju så muskelgafattiga att det gör ont att se eländet! Att du då inte drar dig för att kasta skit på sådana som faktiskt KAN RIDA! Och du pratar om grymma metoder, du har glömt vad du har använt för metoder (DU, ingen annan) på dina hästar?



Titta dig i spegeln, Mathilda, det här är inte avundsjuka, det är sanningen. Att folk är så dumma här i din lilla blogg och tror att det är avundsjuka eller okunskap jag kommer med, då är det inte så konstigt att inget förändras. Astiz kommer inte hålla, du vet det också. Du ger honom aldrig en chans att bli frisk, för du ÄR okunnig.

Vem som tutat i dig något annat, är rent ut sagt en riktig dåre. Men men, du saknar totalt ödmjukhet och självinsikt, så himla tragiskt är det. (Såna kommer tyvärr ingenstans i den här sporten)



Ta en titt i spegeln. Och ni som kommenterar, vilka är ni? Små anhängare som skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida? Vilka idioter, allvarligt talat.

Och du ska veta att anledningen till att du ens kan rida (vilket är väldigt sällan, men dom gångerna det sker) på Astiz, är tack vare den personen du näst intill förtalar här i din lilla patetiska blogg.

Alla som KAN något, dom vet Mathilda, och att du inte förstår det, visar bara vilken otrolig intelligens du bär på.

Och att piaffera en 4åring... Med rätt balans och träning med en person som vet vad han gör och är lite kunnig (OKÄNT BEGREPP, förlåt) ligger det absolut ingen skadligt i detta.

En häst som är stark i kroppen med rätt muskler, som rids rätt, skadar sig sällan. Så med anra ord, inte konstigt att han är skadad för jämnan. Vad jag vet var han i full gång och kondition för det mesta innan du fick honom? (Och säg inte nej, det är bara pinsamt då)



Att du säger, hellre en glad häst med lite mindre gång? Du säger så för att inte dumförklara dig själv, du vet att du inte klarar av att rida honom där han ska vara det är enbart därför du ens säger så.



Tro mig, pengar, fina saker och hästarna, dom du visserligen har försakat, GJORDE DIG, det var INTE DU SOM GJORDE DOM. Tänk på vilka som faktiskt ligger bakom det jobbet... Inte helt kompletta idioter, som du vill få dom att framstå som. Och snart skulle det inte förvåna mig om du står utan hästar heller, om du inte tar dig en "liten" funderare. Illa kvickt.

2011-01-09 @ 19:42:26
Postat av: Sandra

Jag har inte läst din blogg så länge och bara sett någon enstaka film på er så kan inte uttala mig om det är sant eller ej, men tycker kommentaren ovan bara är för mycket. Tycker det är riktigt fegt att skriva en så rent ut sagt elak kommentar och inte skriva namn, sant eller ej sant kan jag inte uttala mig om då jag nyligen hittade din blogg men tycker den person istället ska ta det öga för öga med dig än att göra såhär, det är löjligt. Detta är din blogg och har rätt att skriva vad du vill, så stå på dig med dina hästar ingen är inte perfekta och rider inte perfekt utan måste alltid träna och bli bättre. Alla är på olika nivå men tycker du verkar rida mjukt och fint.

2011-01-09 @ 20:02:56
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/
Postat av: josefine

Om jag vore dig skulle jag inte ens svara på anonyma kommentarer. Det är nästan synd om dom som är anonyma.. jag menar, dom vågar inte stå för vad de tycker, och då förtjänar dom inte ett svar heller.



Skriver man anonymt borde man samla lite mer mod och självförtroende innan man kommenterar nästa gång. :-)

2011-01-09 @ 20:08:49
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag som skrev första kommentaren, glömde skriva namn hehe. :P



Som sagt var min kommentar inte till för att kränka någon, absolut inte. Jag frågade för att det är något jag undrat över, och fick ett svar jag är nöjd med. Någon avundsjuka handlar det inte om; jag är inte intresserad av engelsk dressyrridning/tävling i någon form!

2011-01-09 @ 21:33:31
Postat av: Hanna

Det var jag som skrev första kommentaren, missade att skriva mitt namn hehe.

Som jag skrev är jag inte ute efter att kränka någon, absoult inte. Jag frågade något jag undrat över och fick ett svar jag är nöjd med.

Någon avundsjuka handlar det inte om; jag är inte intresserad av engelsk dressyrridning eller tävling i någon form.

2011-01-09 @ 21:37:41
Postat av: Alwa

Anonym.

Jag blev själv JÄVLIGT förbannad på det du skriver!

"Små anhängare som skuttar runt på hyrhästar på ERK och imponeras av bortskämda barn utan talang och känsla med dyra saker och hästar som man uppenbarligen inte kan manövra, rida? Vilka idioter, allvarligt talat."

Ursäkta, men har du över huvud taget tänkt på att det är barn i 10-15 års åldern som du kallar anhängare, och idioter? är man en idiot för att man har en hyrhäst på Enköpings Ridklubb, och kanske får hjälp av snälla Matilda ibland, Matilda är en sjukt underbar person rakt igenom som har stöttat många barn och ungdomar på ERK. Offrat sig frivilligt för att trösta barn då deras hyrhäst avled i hagen, hon fanns där och tröstade dom då. Matilda har inte gjort NÅGONTING för att förtjäna detta. Hon lägger ner sitt hjärta och själ för att sina hästar ska må bra. Du ska bara veta. Men uppenbarligen så vet du inte alls särskilt mycket. Så ge fan i att komma här och yttra dig som en anonym person. Det är så himla oproffisionelt måste jag säga. Riktigt dåligt och man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Du är riktigt patetiskt. stackars anynom, som inte ens kan gå ut för att visa vem han/hon är. Ha ett bra liv!

2011-01-10 @ 01:32:20
URL: http://horselines.blogg.se/
Postat av: sarakarlsson

jag blir väldigt arg av att läsa dessa kommentarer! jag vet absolut ingenting hur matilda rider sina hästar eller nått sånt, men jag tycker verkligen att det är sjukt omoget och sjukt taskigt att utrycka sig på det här viset! och att du inte ens vågar stå för vem du är, e det allra roligaste, varför skulle en människa ta åt sig av vad du skriver när du själv inte ens vågar skriva vem du är!, men du vet att man kan spåra ip adressen på en dator som kommentarerna kommer ifrån va!?. då spelar det ingen roll att man är anonym! och det där med att piaffera en 4åring tycker jag inte heller att man ska göra, det finns en anledning varför man inte gör det på 4års championaten! för att hästarna absolut inte är redo för att var i sådan form när de oftast inte växt klart en! men du kanske inte vet hur en unghäst fungerar?,

2011-01-10 @ 20:17:23
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0