Matilda svarar 1



Min spontana tanke är att du bör skaffa dig en bra tränare som kan hjälpa dig med det här. Målet ska ju inte vara att "få ner sin häst i form", utan det ska vara att hästen arbetar på rätt sätt tillsammans med dig. Alltså att den jobbar rätt för sin kropp. Du beskriver att den går ur sin form när du gör övergångar och liknande, men det är bara ett bevis på att hästen inte är på tygeln. Och att du vill "hålla honom där" låter inte alls kul. Det ska var roligt för hästen, inget tvång. Så mitt tips till dig är att skaffa en tränare, har du inte råd kan du läsa en massa böcker som gör att du (förhoppningsvis) får en annan syn på ridningen.



Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Mycket bra svar!

2011-01-03 @ 18:30:07
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Lolo

Det var ju inte så jag menade. Jag vägrar ju tvinga ner honom i form! Jag fattar ju det som du skriver att samspelet måste vara i topp osv. Det har vi, jag har haft honom i snart 3 år och rider honom i stort sett varje dag. Jag har tagit hjälp av tränare, men det gör inte så stor skillnad. Även dom har suttit upp på honom nån gång. Han gör samma sak igen, går i fin form ca 5-10 minuter, sen vill jag göra något, men då är det som att han inte har styrka (vilket han har!) av att fortsätta i formen. Speciellt när man ska göra en 8/10 m volt i trav eller nåt så är det som att man "rubbar" balansen. Tränare kan inte se något som verkar tokigt osv, för han har superbra balans och är inte det minsta vinglig, utan står stadigt på jorden. Kan det vara något fel i ryggen/nacken kanske? För han känns lite stel och konstig på vissa ställen.

2011-01-03 @ 20:13:37
Postat av: Matilda Holmström

Har du film när du rider? Alternativt bilder? Låter som att hästen är svag ändå.. (:

2011-01-03 @ 20:28:11
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Lolo

Tyvärr, så har jag inte det. Bara när vi ser ut som en geléklump tillsammans, och det är ingen idé.

2011-01-04 @ 02:45:58
Postat av: Anonym

Kan inte låta bli att lägga mig i...

Rider du omkring i 5-10 minuter utan att vilja göra någonting?? För det är en fasligt lång tid! Ett helt dressyrprogram är mellan 5-8 minuter. Om det är så att hästen slår sig fri vid övergångar/rörselser så gäller det ju att upprepa-upprepa-upprepa!

Om hästen verkar stel så kolla upp den hos veterinär.

Om du inte får hjälp av din tränare så byt till en annan! Det är ju inte meningen att man ska träna för en tränare som inte lär en någonting.

2011-01-04 @ 05:15:26
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Anonym

kommentaren var såklart riktad till Lola.

2011-01-04 @ 05:16:14
Postat av: Matilda Holmström

Precis så tycker jag med!

2011-01-04 @ 10:01:13
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Lolo

Vi kanske inte rider runt och gör ingenting i 5-10 minunter, då men. Jag tog bara nån siffra. Det är få gången han lyckas hålla sin form under enklare ridvägar; t.ex vänd snett egenom, rätt upp, halv egenom osv. Men inte såna övningar som man måste böja honom som t.ex en volt.

2011-01-04 @ 17:02:41
Postat av: Hanna

Lolo: Volter, speciellt små sådana, rubbar faktiskt balansen för hästen, och går hästen inte i en ärlig form kommer den att köra upp huvudet och parara med halsen för att hålla balansen. Om din häst gör det betyder det att han inte rids i rätt form; ta hjälp av tränare!

2011-01-04 @ 20:50:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0