Lite träning

Igår var Wamda riktigt tjurig, varför vet jag inte men det smittade av sig på mig... Nu vet jag att man aldrig ska bli irriterad, speciellt inte på ett sto. Min pigga tjej var hård i munnen och seg, dessutom var hon långsam i reaktionerna. Riktigt skumt faktiskt. Ibland var hon duktig, men så bara lade hon av... I en sluta till vänster bara slutade hon trava och gick ned till skritt :O då sparkade jag på henne så att hon bara gick framåt. Sedan kom Julia och gav mig ett spö som jag kunde dutta med på rumpan, och allt blev som vanligt igen (: Hon var väl oriden med tanke på att jag bara joggade henne med hackamore i måndags. Vem vet? Jag passade på att trampa henne litegrann, och några steg mot piaff fick vi faktiskt till. Den är svår då hon är så pass het i skallen, hon förstår inte vad vitsen med att stå stilla men samtidigt vara snabb i bakbenen är. Söt är hon iallafall! Sedan gjorde jag lite passage med henne, och det har hon så lätt för! Ridpasset blev till slut bra, och jag avslutade med att lägga ned henne i en riktigt låg och rund form i galopp, utan att jag använde skänklar eller hand minskade jag sedan galoppen så att den blev riktigt samlad. Och hon stannade kvar där, utan att jag behövde hålla henne där! Det har aldrig gått förut. Efter det travade och skrittade jag av henne.

Astiz skrittas ju fortfarande, och igår när jag kom in i ridhuset var vi åtta ekipage som delade på 20*40 :O Han är fortfarande väldigt spänd i ridhuset, och det blir inte bättre av att det är så många hästar runtomkring då han är ganska "vaktig" och sur på andra hästar. Det gick i alla fall bra, och antalet ekipage minskade efter ett tag. Jag red skänkelvikningar med rätt långa tyglar bara för att lösgöra honom på något sätt utan att behöva ta honom i munnen. Han har redan en dålig mun, och den behöver inte bli sämre. Men just nu känner jag mig så kass när jag rider honom. Han går inte ett steg på tygeln. Känns ju riktigt  bra! Jag måste få tag på Ubbe, han är den enda som kan lösgöra Astiz i skritt. Jag skulle självklart kunna lösgöra honom om jag fick trava och galoppera, men när jag skrittar honom blir det som en evig dragkamp, och gissa vem som vinner den? Jag behöver hjälp med honom just nu!

Idag ska jag rida ut på Wanda, för imorgon ska jag rida en träningstävling och på Fredag ska jag träna för Gunilla. Men jag ska försöka rida dressyr på henne utomhus idag, får se hur det går ;) Träningstävlingen är det min första tränare som dömer, Maritha Lindstedt. Jag ska rida MSV B:2, och med tanke på att den här vintern har gått åt helvete vad gäller träningsväg så förväntar jag mig ingenting... Jag har inte ridit för tränare på skitlänge... Längtar till Fredag. På fredag ska Astiz in till klinik för att visa upp sig efter spavistelsen. Hoppas att han är bra nu så att jag kan köra på enligt schema. Hoppashoppas...

Nu ska jag äta lunch, föra mig i ordning och sedan åka till stallet. Vi hörs!

Matilda (:

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej! Jag tänkte passa på att önska gott nytt år och tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se. Där kan du läsa om mitt 2010, mina senaste shoppingfynd, se mina senaste tavlor osv.. Ha en trevlig dag!

2011-01-05 @ 15:37:51
URL: http://wordsbyme.se
Postat av: Sara

Jag saknar före och efterbilder på A! :)

2011-01-05 @ 22:49:49
Postat av: Matilda Holmström

Sara, jag äger inga såna. Men om du hittar får du mer än gärna säga till ;)

2011-01-06 @ 09:01:24
URL: http://youthdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0