Astiz, dag 1. 21/1-11

Idag var vi på återbesök på Ultuna! Jag är mycket nöjd med resultatet. Han var så fin! Dessutom har han gått upp 12 kilo i muskler på lite mindre än tre veckor! Helt otroligt... Nu väger han 597 kg. Han behandlades i bakknäna, ryggen kommer lösa sig själv nu när han börjar jobba. Om sex veckor ska vi tillbaka till Ultuna om det inte blir problem innan. På de sex veckorna ska han få vara unghäst igen. Eller för första gången i sitt liv? Han skötte sig superbra i longering, både löst och inspänd. Sedan lösgalopperades han, och han är alldeles för samlad och kontrollerad. Han behöver bralla och bocka loss ryggen. Släppa på alla spänningar. Samma sak i ridningen, men han får inte bocka, det säger jag stopp för! Men han ska gå mer framåt och inte vara lika kontrollerad av mig som han har varit tidigare. Som ni vet är jag lite feg, så blir gärna lite kontrollerande. Skärpning!

De arbetsuppgifter han ska få göra är; lösgalopp, longering, tömkörning, lättare uteritter samt ridning då ryttaren rider lätt eller står i lätt sits. I alla övningarna utom lösgaloppen ska han vara riktigt rund i formen så att ryggen får jobba ordentligt! Jag tror att det är sex roliga veckor vi har framför oss, och jag kommer få lära mig att tömköra, vare sig jag vill eller inte.

Anledningen till att den här kategorin är skapad är för att Chris, Astiz veterinär, lättare ska kunna se vad som händer med Astiz och hur han utvecklas. Därför kommer den uppdateras varje dag med korta kommentarer om vad Astiz har gjort, hur han reagerade, om det var lätt/jobbigt osv. Kanske inte världens roligaste inlägg för er läsare, men det förenklar otroligt mycket för mig och Chris. Måste bara komma ihåg att ta med mig kameran till stallet så att man kan jämföra kroppen på honom vecka efter vecka.

Wanda fick sig en egen flik, för ska jag börja skriva träningsdagbok för ena hästen kan jag lika gärna göra det för den andra också.


En tjock Astiz. Längtar till sommaren!

Matilda

Kommentarer
Postat av: Louise

härlig! :D håller tummarna för att allt ska gå bra och inga mer tråkigheter för er :D

2011-01-21 @ 19:37:17
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Max

Tömkörning är lätt å lära sig :, vi gör de mycket med våra hästar!

2011-01-21 @ 21:43:56
Postat av: Saga

Wow, mycket muskler!

2011-01-22 @ 12:43:54
URL: http://dreamsphere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0