Träningstips 4

Har du en häst som lätt blir stressad eller okoncentrerad? Eller stämmer den beskrivningen mer in på dig än på hästen? I sådana fall är det bra att alltid ha ett mönster i sin ridning, någonting som man alltid kan falla tillbaka till. Den här övningen har jag använt mig av, och den kallas för lösgörande "meditation" för häst och ryttare och den kommer från boken Takt, Balans och Lösgjordhet från Hippson Books.

Säg till exempel att du rider i höger varv, mitt på långsidan lägger du en 15-metersvolt sedan rider du en noggrann hörnpassering. Vid mitten av långsidan lägger du en stor volt tillbaka och rider en noggrann hörnpassering i det nya varvet. Därefter lägger du en ny 15-metersvolt mitt på långsidan och upprepar övningen tills hästen och du känns lugn. Men håll inte på för länge, då kan hästen till slutt bli uttråkad.

Lycka Till // Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0