Läsarfråga.

Jag har fått frågan; Hur ofta tränar du dina hästar på kandar? Jag rider mina hästar väldigt ofta på kandar, i princip varje gång jag rider. Varför? Astiz rider jag helst alltid på kandar för att han kan bli väldigt istadig om han bara har gått på träns i någon vecka eller så. Han har väldigt svårt för att acceptera stången, därför använder jag mig av en "bebisstång" med rörliga skänklar. Nu har vi kommit så pass långt att han inte reser sig allt för ofta vid ridning på kandar. Förut var han så hemsk att jag inte ens gav mig på att använda kandaret.

Wanda är en otroligt stark häst, så på henne har jag kandar när jag tränar dressyr och ibland när jag rider ut. Jag försöker att ändra bett och så, men på henne får jag inte ett vettigt ridpass om jag inte har stången till hjälp då och då. Jag har ridit henne på vanligt tredelat tränsbett och en graman (som satt löst), men på två ridpass hade hon sår i ena mungipan, och det skumma var att jag inte ens hade dragit henne i munnen. Men det visar ju rätt tydligt att stången behövs.

Båda mina hästar fungerar bra på korrigeringsbettet som jag tidigare har visat och skrivit om, men det får man tyvärr inte tävla på. Hoppas att du har fått svar på din fråga.


Astiz när han tävlas på vanligt tränsbett. Jag var smal där......


Ha det bra // Matilda

Kommentarer
Postat av: Anonym

Uppdatera mera! :D

2010-09-20 @ 17:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0