Division I omgång 2!

I lördags gick andra omgången av Div. I av stapeln. Det var Björklinge RF som anordnade tävlingen och den hölls på Tuthammarens Ridcenter. Tuthammaren var verkligen en jättefin anläggning, de hade till och med speglar på utebanan, det gillar vi! Synd att regnet vräkte ned hela dagen...

Jag hade min första start 08.08, det var Wanda som skulle gå en MSV C:2. Det första jag reagerade på när jag kom fram var att man skulle rida in genom en extremt låg och trång dörr... Man var tvungen att ligga ned över hästhalsen! Inte OK, och jag undrar om man ens får ha det så?

På framridningen kändes Wanda så himla fin! Har aldrig haft en bättre ridkänsla på henne :D Allt fungerade, att öka och samla var inga problem alls. Det känns verkligen som att all träning har börjat ge resultat och jag har fått en trevligare, mjukare och mer lösgjord häst. Det gillas! Inne på banan kändes hon fortfarande fin, men det kunde inte mätas med känslan på framridningen, och det beror på att jag har en tendens att sluta rida inne på banan... Något som det absolut måste bli bättring på! När jag sedan sulle rida ut från ridhuset lyckades jag slå i huvudet i dörren så jag drogs bakåt över hästen och jag hörde hur varend kota från nacken ned till mitten av ryggen knakade till :S Läskigt, och ont fick jag också :(

Medan jag travade av Wanda hämtade mamma mitt protokoll, och resultatet blev 62.6%... Jag blev verkligen jätteledsen, för det kändes så mycket bättre. Men domaren låg väldigt lågt överlag, och vinnaren hade 65% bara. Jag placerade mig på en femteplats i den klassen (: Direkt efter min ritt lastade jag in Wanda i transporten och så körde vi hem henne för att göra i ordning Astiz istället.





Härligt väder var det...

Väl hemma släppte jag ut Wanda i hagen och började knoppa Astiz. Jag har börjat med en ny "knoppmetod" som jag har fått lära mig på Segersta, så just nu tar det lite längre tid för mig att knoppa än vad det gjorde förut. Men fina blir de i alla fall!

Astiz var riktigt taggad, han stod och skrapade och gnäggade om vart annat på gången. Han har lagt sig till med en massa divalater, haha. Men det kan man väl ta, så fin som han har blivit (: Jag valde att åka iväg tidigt med honom till tävlingsplatsen, dels för att jag ville hinna vara med på prisutdelningen i MSV C:2, och dels för att jag red lag och ville ha koll på de andra lagryttarna osv. Han står ändå väldigt snällt i trailern.

När det äntligen var min tur att rida var jag nog ännu mer taggad än vad Astiz var, och det kände han så han blev helt sjukt het redan inne på framridningen! Det gillar jag! Inte ofta han är pigg ens ju... På framridningen red jag mest lugnande övningar och mycket slutor, när det var en ryttare innan mig tog jag upp honom i formen, red några galoppiruetter och sedan var det dags för mig att rida in på banan.

Om jag tyckte att han var het på framridningen var det ingenting i jämförelse med hur han var på banan, haha! Hur kul som helst, men jag kunde tyvärr inte rida med det tryck jag vill göra annars. Men Astiz kändes riktigt fin i genom hela programmet, hade såklart några småmissar som berodde på att han var överladdad och då blev det lite kommunikationsfel mellan mig och Astiz. Ingen big deal enligt mig, det är sånt man får finslipa senare (:

Extra kul var det att vi inte hade något orent byte, med hans förra ägare fick han typ treor och fyror på bytena OM han gjorde dem över huvudtaget... Så det kändes skönt att veta att jag kan fixa honom (: En annan kul grej var att det kom fram folk och sade att jag hade en jättefin häst. Jag får höra det ofta, men jag blir alltid lika glad!

En mindre kul grej var procenten... Även den här domaren hade lagt sig väldigt lågt, men när mamma kom och berättade att jag endast hade fått 58.7%... Då blev jag väldigt ledsen och otrevlig i ungefär 10min, haha. Sorry ;) Men det är bara att bita ihop... Väljer man att syssla med bedömningssporter får man ta såna här smällar...

Laget vann i alla fall andra omgången och vi leder nu inför fin alen som går den nionde Oktober!








Det var allt för denna tävling och jag laddar om för nästa som är den andra Oktober i Karlskoga där Wanda ska gå MSV C:2 och MSV B:2!

Ha det bra // Matilda



Kommentarer
Postat av: Maria P

Har du tänkt på att du sitter väldigt snett i sadeln din? Du sitter mer på ditt högra sittben...

2010-09-21 @ 12:30:06
Postat av: Sofie

Jag satt med och skrev i lagklassen o kan bara instämma att han låg lågt! Spec där nere på koff var d många som fick bara 5or, så misströsta inte för mkt! Hann inte se

så mkt eftersom jag skrev men jag tycker ni såg väldigt proffsiga ut!:)

2010-09-21 @ 12:42:56
URL: http://sofiesdressyr.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Ja, Maria. Jag är VÄLDIGT medveten om det. Jag har skolios som gör det väldigt svårt för mig att sitta rakt. Tack för den kommentaren.



Sofie, det är tråkigt med såna domare -.- Men tack (:

2010-09-21 @ 13:30:10
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Stina

Fina ni är <3

2010-09-21 @ 13:36:33
URL: http://stintan.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Tack Stina, synd bara att jag sitter så extremt snett i sadeln! ^^ <3

2010-09-21 @ 13:40:06
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh ska du till Karlsoga, då kommer jag och kollar på dig, bor ju där :D

2010-09-21 @ 18:25:17
URL: http://dressyrmupparna.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Åh ska du till karlskoga, då kommer jag och kollar på dig, bor ju där :D

2010-09-21 @ 18:26:25
URL: http://dressyrmupparna.blogg.se/
Postat av: camilla

har också skolios.. skitstörande eftersom man ser sned ut och sen är det blä för kroppen. har massa problem med ryggen :(

hejja på iallafall :)

2010-09-21 @ 18:55:29
URL: http://cmillaj.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Ingrid, det var den 3/10. Men du får jättegärna komma och kolla :D

2010-09-21 @ 19:39:49
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: lina

grattis, trots de låga procenten.. tråkigt med såna domare!

är det såna "holländska" knoppar du gör? läste om dem i en tidning, kan du inte visa hur du gör dem och ev nån bild? :)

2010-09-21 @ 20:09:55
Postat av: Matilda Holmström

Lina, jag tror att knopparna kallas så (: kan försöka fota och ev filma någon dag när jag knoppar (:

2010-09-21 @ 21:15:41
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Ingrid

3 funkar de med, kul :D

2010-09-21 @ 21:29:10
Postat av: Lovisa

Du kan väl messa mig när du vet ungefär vilken tid du startar den 3e? Fast skicka sms den 2a för kmr inte kunna svara på sms när jag är i spanien, syns där <3

2010-09-21 @ 22:44:58
Postat av: Ankie

Ja vi vill se bild på knopparna! Hur du gör dem...

Å grattis till den fina känslan, ibland måste man se till sina prestationer inte till resultaten! Såg ju tyvärr inte er i helgen men är övertygad om att ni va lika fina som vanligt!

kramar

2010-09-24 @ 08:32:35
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Ankie, tack! VAd gullig du är :D



Ska försöka fixa bilder då (:



Kramkram

2010-09-24 @ 12:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0