Tidigare egna hästar och hästar som betyder

Barney på Enköpings Ridklubb har varit väldigt betydelsefull för mig då han lärde mig att rida och att lita på hästar. Innan honom var jag den i gruppen som behövde ledare och inte vågade trava. Jag grät nästan varje lektion och min ridlärare var förvånad varje gång jag kom tillbaka till ridskolan. Men efter en lektion på Barney vände allt och jag blev modigare och modigare! Han lärde mig grunderna och jag kommer ihåg att jag tyckte att han var sååå duktig som saktade av när ridläraren sade det x)



Fiona
var min första häst, och jag fick henne när jag var tio år gammal (2003). Fiona var född 1994, 164 cm hög och importerad från Danmark. Hon var ett fuxsto med bläs och en strumpa vänster bak. Fiona såldes från ridskolan i Bollnäs för att hon vantrivdes något fruktansvärt. Redan vid första ögonkastet blev det kärlek, och när jag provred henne visade det sig att hon var snäll och försiktig med lagom mycket go i sig. Hon var utbildad LA dressyr och 110 cm hoppning. Lagom läromästare med andra ord.

Det första året med henne lärde jag mig otroligt mycket, och eftersom att jag delade henne med mamma kunde jag fortfarande vara barn och leka med kompisar och så. Då blev det inte så mycket press på mig och hästarna var något som var kul. Jag fortsatte gå på ridskola för att lära mig så mycket som möjligt. Med Fiona tränade jag dressyr, jag hoppade litegrann och red ut med kompisar. Minns en hoppträning där jag ramlade av på första hindret för att hon stannade. Jag grät och grät så det blev ingen mer hoppning den dagen, haha.

Fiona lärde mig öppnor och slutor, skänkelvikningar och förvänd galopp. Ja, egentligen all grund inom dressyren och det var med sorg i hjärtat vi fick ta bort henne i Juni 2006 på grund av en spark över korset som inträffade i hagen... Hon blev aldrig bra efter det, trots att vi behandlade i nästan två års tid. Jag älskar och saknar dig, gumman. Fastän du kunde vara en riktig pissmärr ibland <3



Fredriksbergs Nadir köpte vi när jag hade börjat fastna för dressyren (tack vare Fiona) och jag ville börja tävla. Det var våren 2004 vi provred och blev kära. Redan när han kikade fram ur transporten höll vi på att dö lite av söthet. Han charmade nästan byxorna av oss. Det spelade ingen roll att han mest sprang i 180 när jag provred honom. För den ponnyn skulle vi ha, och så blev det! Honom hade jag parallellt med Fiona, men mamma fick mer ansvar för Fiona då jag inte riktigt var mogen att ta hand om två hästar helt själv vid den tidpunkten. Nu med facit i hand tycker jag att det är synd att jag inte red Fiona mer med tanke på allt som hände, men man tror ju att ens älskade hästar alltid ska finnas hos en.

Nadir är i alla fall en trotsig liten New Forest-kille som är född 1994. Med honom fick jag verkligen lära mig att rida, för han gör ingenting gratis. Men gör ryttaren rätt så gör han rätt och det gör honom till den perfekta läromästaren han är idag.

Honom utbildade jag själv (med hjälp av tränare) från LC-dressyr till nationell FEI dressyr. Vi lärde oss tillsammans, och det visade sig bli väldigt bra! 2005 red vi LC-LB på våren och FEI på hösten. Snacka om att gå fort fram! Men Nadir älskar att jobba och att lära sig nya saker (: 2006 placerade vi oss i FEI och i LA:P1 och tog DM-silver i Uppland. 2007 började vi rida nationellt med godkända resultat. 2008 och 2009 gick han eliten. Och vi avslutade med ett nytt DM-silver i uppland 2009.

Nu är Nadir såld till en underbar familj i Gnesta, men mina förhoppningar och min dröm är att få äga honom i framtiden igen, när han bara behöver ta det lugnt och leva pensionärsliv. Du är otroligt saknad och älskad, lilla vän..


Kommentarer
Postat av: Jessica

Fin blogg! Älskar headern! ^^

2010-10-29 @ 14:27:39
URL: http://frokenoslagbar.blogg.se/
Postat av: Ridproblem? Läs bloggen :)

Åå, vad söt Nadir var :)

P.S Har just utdelat en stor diss på bloggen :P

2010-10-29 @ 19:03:57
URL: http://ridkonsten.wordpress.com
Postat av: Josäfin :>

Aww Barney :D<3

2010-10-29 @ 22:08:13
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Patricia

Fina hästar och skitfin header :D Vem har gjort den? :)

2010-10-30 @ 00:19:49
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0