Regional MSV C:2, MSV B:2 på Karlskoga RK

Jag börjar inlägget med att vara lite negativ och sur... Tävlingarna var rätt dåligt arrangerade då deras vägbeskrivning var superdålig, och vi körde fel tre gånger. Vi var tvungna att ringa till sekretariatet för att ta oss till tävlingsplatsen. Hört talas om att skylta?! När vi väl kom fram kollade vi runt litegrann för att få oss en översikt på var man skulle rida fram, insläpp på banan och så vidare. Sedan började jag rida fram, jag hade räknat med ca. 30-40 minuters framridning men den blev ungefär 1 timme och 15 minuter då de inte kunde hålla de fasta starttiderna... Så himla irriterande. Dessutom var framridningsridhuset bara 20*40 med ett jättedjupt underlag. Så när jag skulle rida fram Wanda var det kaos där inne, så det slutade med att jag gick ned till parkeringen och red fram. De borde ha haft en funktionär vid framridningen samt ett maxantal på fem ekipage där inne.. Jaja.

Wanda var i alla fall superduktig som kämpade på trots att jag bara blev mer och mer irriterad. Lilla gumman blev så spänd till slut att hon bara "stängde av". Minutrarna innan jag skulle in på banan stod jag bara och klappade henne och pussade på henne samt berättade vilken fin och tapper tjej hon var. Då drog hon en "suck av lättnad" och blev sitt vanliga jag igen. (: Inne på banan var jag lite ofokuserad, så halva travprogrammet tjabblade jag bort, men då sade jag åt mig själv att skärpa mig och det blev mycket bättre! Självklart fick vi några småmissar, men så är det ju alltid. När jag gick ut från banan var jag nöjd med Wanda, men missnöjd med mig själv. Men när jag fick mitt papper blev jag glad igen! Jag hade gått upp i ledningen med 66.67% Personbästa för mig och Wanda. Vi har legat rätt stadigt på 64-65%, så jag blev superglad. Dessutom stämde bedömningen bra med känslan, för det jag tyckte var dåligt hade jag fått dåliga poäng på. Jag slutade i alla fall som segrare i MSV C:2!

Inför den andra klassen red jag inte fram mycket alls, jag skrittade, travade några varv och galopperade några varv, sedan skrittade jag bara tills det var min tur. Inne på banan blev hon lite stark och gapade och lade ut tungan ibland, men det är sånt som händer. Vi ficj i alla fall till ett program med bra flyt, något som jag strävar efter. Det var den bästa känslan jag har haft i ett MSV B program med henne. Inget av bytena var orena, däremot såg domaren att jag "hängde mig fast" i högertygeln i högerbytet, så det blev rätt avslöjande att det är det svåra bytet. Då tappade Wanda lite bjudning och tvekade lite, men hon lyssnade fint trots det. I vänster bytet kastade hon sig in och ur, men det var rent och genom kroppen. Mitt mål var att uppnå 60% i den här klassen, och det gjorde jag med marginal; 63.95% blev det till slut! Hade jag inte missat ena öppnan och ena slutan (t.ex) hade jag vunnit :O Men det är sånt man lär sig av (: Jag blev oplacerad i MSV B:2, men jag var sjukt nöjd med Wanda, som kunde prestera så bra efter 2.5 timme i transport! Guldstjärna till henne!

Plus till domaren, Gertrude Carlgren. Hon dömde högt på det som var bra, och lågt på det som var dåligt. Ingen sån som bara ger 6: or! Jag gillar när domarna vågar använda sig av hela bedömningsskalan :D






Nästa tävling är på Lördag, då startar jag Wanda i en MSV C:2 och Astiz i en MSV B:4! Division I finalen :D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad kul, att vinna!:D

2010-10-04 @ 14:30:16
Postat av: Elvira Johansson

Grattis till vinsten (:

2010-10-04 @ 14:55:32
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis till vinsten och de fina poängen. Måste dock säga att det är en lite relativ tråkig attityd som kan skönjas här och var i denna blogg. I nästan varje inlägg om tävlingar klankas det ned på organisation, dittan eller dattan. Lägg krutet på det positiva istället. :)

2010-10-04 @ 20:15:02
Postat av: Anonym

Tack!



Jag tycker inte att jag klagar mycket på arrangörer, men de senaste tävlingarna har haft stor brister som jag väljer att nämna, dels för att folk läser den här bloggen för att veta mina tankar och känslor kring saker och ting, och dels för att om arrangörerna läser bloggen (inte så stor chans) vet de vad de kan ändra på till nästa gång.

2010-10-04 @ 20:45:30
Postat av: Sara

Grattis! kul när det går bra ^^

Jätte fina bilder också! hästen ser trevlig ut.

2010-10-05 @ 12:29:37
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Josäfin :>

Fina bilder :D

2010-10-05 @ 18:46:17
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Louise

Massa grattis! :D

Ja det borde finnas fler såna domare :)

2010-10-06 @ 08:55:25
Postat av: Anonym

Jag förstår dina tankegångar. Däremot tycker jag att istället för att klanka ned på dem här är det bättre att gå till arrangören och ge /konstruktiv/ kritik.

2010-10-07 @ 10:05:18
Postat av: Matilda Holmström

Fast det är ju vad du tycker (:

2010-10-07 @ 19:39:51
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: lovisa

Hoppas du får en mysig kväll!:)

2010-10-07 @ 20:06:59
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är uppenbart att sättet du hanterar kritik speglar sig i sättet du ger kritik, heh. Men men, jag ska inte tjata på dig. Tänkte bara ge dig en tankeställare. Konstruktiv kritik gör inte bara att du framstår som en trevligare person utan dessutom så bidrar det till något. Ha det bra och lycka till.

2010-10-07 @ 23:34:17
Postat av: Andrea

Hej!

Jag var med och arrangerade tävlingen hos Karlskoga Ridklubb 3 oktober.

Du trodde inte arrangören skulle läsa din blogg men det har vi nu gjort ;-P

Ang. att du fick vänta länge på din start är inget arrangören styr över, det är domaren som är för långsam när hon eller han skriver slutkommentaren och även för långsam att starta nästa ryttare.

Vägbeskrivningen var dålig, det håller jag med dig om. Till nästa tävling har vi nu uppdaterat vägbeskrivningen och gjort skyltar.

I TR står :

Mom 203

Framridningsbana

Vid nationell- och elittävling skall det finnas en framridningsbana av samma storlek som tävlingsbanan, och med ett underlag som så mycket som möjligt överensstämmer med tävlingsbanans.

Vid regional tävling och lägre får vid speciella omständigheter avsteg göras. Dock bör ej framridningsbanan ligga på gräs, om tävlingen äger rum på sand eller dylikt.

Så enligt TR var vi helt okej, det stod oxå i med. till ryttare att det gick bra att rida fram ute.

Vi hade dock uppskattat om du kommit till oss och framfört dina synpunkter men jag antar att det är enklare att göra det via ett socialt medie?

2010-10-10 @ 20:11:28
URL: http://andreavill.bloggagratis.se
Postat av: Matilda Holmström

Jättebra att ni läste! Det här var saker jag inte ens tänkte på att framföra där borta då jag mest ville hem (vi hade 2.5 h bilresa). Angående starttiderna borde ni ha lagt 8min/ekipage då MSV programmen TAR tid att rida. Framridningen däremot är som den är. Jag VALDE att rida på parkeringen då min häst är känslig för mjuka underlag. Trängseln har jag inget emot då jag är rätt van med liknande framridningar (Fagersta, Djursholm m.fl).



Superbra att ni förbättrar vägbeskrivningen, och om ni arrangerar dressyrtävlingar på den nivån nästa år kommer jag tillbaka då alla som arbetade där var mycket trevliga och ni valde bra domare!



Inga hard feelings här inte (:

2010-10-10 @ 20:19:12
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: linnea

Gud vilken fin häst du har :)

2010-11-24 @ 21:07:45
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0