Nytt inlägg om rollkur.

Rollkur är en extrem variant av ridträning, speciellt inom dressyrsporten, som innebär att ryttarenförböjer hästen onaturligt både i lod och i sidled. Hästen går så att säga med nosen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben. Detta är skadligt för hästen, men tillämpas som träningsmetod upp t o m OS- och VM-nivå. Många anser att rollkur är djurplågeri.    Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rollkur






http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c


Rollkur förekommer i de flesta hästsporter, men ändå är det bara dressyren som får skit för det. Något man kan förstå då det mestadels dressyrryttare som utövar den metoden. MEN man kanske ska se sig omkring innan man drar alla dressyrryttare över en kant?

Jag är helt emot rollkur! Tyvärr förekommer det även bland "vanliga" ryttare, inte bara hos toppen. Något vi i Sverige bör göra för att förhindra det är att vi ska ha överdomare/funktionärer vid framridningen. Någon som kan säga stopp om det blir lite mycket...

Vad tycker ni?




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hade det inte varit smartare att endast lägga upp illustrationer om du nu fick så mycket skit för ditt förra inlägg?

2010-10-24 @ 16:57:24
Postat av: ida

varför kan den personen som blev 'igenkänd' inte bara stå för dens brister att den inte kan någonting om ridning? suck idioter..

2010-10-24 @ 17:10:39
Postat av: elvira - ridahest :D

Rollkur är bara usch o fy och blä. hört att det ska "stretcha" hästen, men jag ser inte hur då det måste spänna somfan att gå sådär :S

2010-10-24 @ 17:17:15
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Louise

Rollkur är inte bra på något sätt, hästarna är för snälla för sitt eget bästa!

2010-10-24 @ 18:00:42
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Alvina

Vill bara säga att du tar upp bra saker, det är jätte viktigt att folk får veta detta och kanske tänker om :)



Självklart tycker jag det är helt fel dom kan inte trampa under sig, hemsk oskyldiga´stakars djur :(

2010-10-24 @ 21:02:12
Postat av: Anonym

Du tar upp jäte bra saker, det är ju jätte viktigt att folk får veta detta, hemskt mot hästen, och inte kan dom göra något :(

2010-10-24 @ 21:05:18
Postat av: Anonym

förstår inte vrf man vill rida sin häst så. kul att rida en häst när den har huvet mellan frambenen. urk för de..

2010-10-24 @ 21:47:05
Postat av: Anonym

jag rider aldrig så men brukar stretcha så... bör man inte göra så? ja menar då böjer hästen frivillit så och inte så länge. dessutom står den bara stilla. men det kanske är dåligt iaf?



men jag tycker att det ser helt onaturligt ut så jag skulle aldrig få för mej att rida så...

2010-10-26 @ 20:33:12
Postat av: Victoria

gud vad hemskt! jag rider på ridskola, och min tränare/lärare som även är ägare till ridskolan är enormt nogrann med att hästarna går rätt, och inte sådär.

vi har haft ryttare på ridskolan som har sågat hästarna i munnen och gått sådär med dom och tyckt det varit rätt. men det är så himla fel.

jag har turen, trots att jag rider på ridskola sen 13 år(har haft både medryttarhästar å annat också), så har jag oerhört bra tränare som sätter hästarnas välmående först. bla att dom ska gå rätt i dressyren och inte som på bilderna ovan.. stackars hästar på bilderna?!

2010-10-29 @ 12:53:10
Postat av: Amanda

Det finns flera mkt, mkt bättre sätt att få hästen eftergiften och lyhörd än att använda rollkür. Visst kan jag se att hästar som är spända och överladdade "tvingas" att slappna av då dom läggs i lägre form (Där dom inte ser lika bra osv och mst lyssna mer på ryttaren), vilken kan vara användbart, men jag tkr man skall skilja väldigt tydligt på att lägga en häst i låg form och att använda sig av rollkür för det är INTE samma sak. Visst kan man se många elitryttare som använder sig av detta och att det ger resultat men i grunden tkr jag att en riktigt hästmänniska inte utsätter sin häst för sådant. Det är trots allt en helt onormal ställning för hästen. Och att samtidigt sätta hästarna under så mkt press i denna ställning är inte schysst... Men alla kan såklart inte ha samma åsikt, och alla är berättigade till sin egen :) De bästa man kan göra är att se till att sköta om sin pålle så bra som möjligt och låta de andra ha sitt. /Amanda



///Sen såg jag ngn där uppe som skrev att du brukar stretcha så och det ser jag inte fel i iaf det gör jag också ibland. Samt om hästen inte vill följa mina tygeltag utan bara flyr kan jag ibland göra halt och visa hästen försiktigt att den visst kan böja halsen (Leder hästen huvud mot min skänkel) och låter hästen själv hitta balans i det läget. Men jag håller bara den positionen i 3-5 sekunder och gör sen samma åt andra sidan. Men detta är bara på vissa hästar i vissa lägen som jag känner av själv. Inget som borde ingå i träningspasset egentligen.

2010-11-04 @ 21:28:45
Postat av: Marie

Det är självklart att det inte är bra. Men hur kommer det dig att du rider för Patrik Kittel som här "rollkurat" ihop sin häst till den fick blå tunga. Jag vet inte om du här sett den filmen,men det är någon som smygfilmar honom när han gjorde det.

2010-12-29 @ 23:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0