Mina hästar!

Astiz - min ögonsten

Astiz är en valack av rasen Svenskt Halvblod, född 1998. Han är e. Sack, u. Astoria, ue. Asterix.
Astiz hade en ganska jobbig uppväxt med många skador, som 2.5åring var han faktiskt utdömd... Med andra ord är han en ganska skör häst, och eftersom att han har så lätt med samling lärde han sig piaff lite väl tidigt i livet och han blev antagligen rätt sliten på grund av det också..

 

Han tävlades i flera Lätt A-klasser med 65-69% och vinster. Han startade även MSV B med någon vinst och placering utan att kunna byta, då han gjorde det andra så pass bra. Jag köpte honom strax innan han fyllde åtta år. Då var han tänkt att bli min läromästare/internationella juniorhäst. Men det verkar inte bli så mycket av det då han går sönder om och om igen...

 

Astiz har ett djävla humör, något som han har ärvt från både sin mamma och pappa. Men han ärvde också den otroliga traven och vinnarskallen. Man kan säga att det tog fram till i år för mig att riktigt våga rida honom fullt ut, då han gärna ställer sig på bakbenen när det inte passar honom. När jag var mindre blev jag jätterädd för honom hela tiden, haha. Jag har aldrig ramlat av honom (peppar-peppar) för han är rätt snäll när det gäller.

 

Med mig har han vinster och placeringar upp till MSV C dressyr, och vi har startat MSV B med nästan 64%. Vårat personbästa är 79% (i LB) och 73% (i LA). Han går bäst när han tävlar regelbundet, annars blir han het och spänd inne på banan. Och det är därför jag tror att vi inte har placerat oss i MSV B ännu då vi inte har hunnit starta så många sådana. Men det kommer! Han är den perfekta läromästaren om man vill lära sig piaff och galopp-piruetter. Jag har verkligen fått känslan av hur en bra piaff eller piruett ska kännas! Men man får tänka på att inte rida för mycket sådant jobb, då hans bakknän inte riktigt håller för det.

 

Astiz kan bli ganska dryg i stallet, och skriker så fort Wanda lämnar boxen. Och om någon ger honom godis blir han som en bortskämd shetlandsponny, men jag älskar honom oavsett! JSM 2011 är målet om han håller (:

 

Astoria, Astiz mamma.

Sack, Astiz pappa.

Astiz med sin mamma och sin uppfödare.

 

Astiz, ca 6 månader.

Astiz, fyra år.

Astiz idag, fortfarande ganska svag, men det går framåt!

 

 

 

Warum Ich - min framtid

Warum Ich är ett hannoveranersto född 2001. Hon är e. Weltruhm, ue. Walzertraum. Wanda är uppfödd i Tyskland av Bruns Heino där hon också gick elitauktionen som fyraåring. Hon köptes av Jessica Andersson som har ridit och utbildat henne. Här i Sverige har hon tävlat LA och unghästklasser med riktigt höga poäng!

 

Wanda är världens härligaste och mest arbetsvilliga häst jag någonsin har träffat. Hon säger aldrig nej när jag ber henne om någonting, och hon har en otrolig framåtbjudning. När jag köpte henne hade hon inte tränats ordentligt på ett år då Jessica hade för mycket att göra, och eftersom att Wanda är så snäll fick stalltjejerna rida henne. Så när jag fick henne var hon ganska oriden, hade rätt dålig kondition och inte så mycket muskler. Men jag har jobbat på med varierande träning, och med Mads hjälp har hon blivit riktigt fin!

 

Wanda har tyvärr inte lärt sig galoppombyten korrekt, och det beror på att hon har varit jäkligt stark och hängt sig i handen... Då har hon inte arbetat rätt med ryggen så hon har fått låsningar över länden. Men min equiterapeut hjälper henne med det, och det blir bättre för varje gång (:

 

Vi har placeringar i MSV B dressyr och vinster upp till MSV C. Så nu kan det bara bli bättre med en hel vinters träning med fokus på byten och lösgjordhet, då blir det nog ett JSM 2011 för hennes del! Men mitt mål med Wanda är att hon ska bli min första Grand Prix häst. Hon har redan trampat lite med Ubbes hjälp, och piaffen kommer nog bli bra, för att inte tala om passagen! En häst för framtiden!

 

Wandas pappa, Weltruhm

 

Wanda i vintras, innan en markarbetesträning.

Markarbete

Första tävlingen (:

Senaste tävlingen (:

Hoppas att ni fick svar på era frågor!

 

Ha det bra// Matilda

 

 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vilka fina hästar du har:) Kul att Astiz är efter Sack, har själv en som är efter Saigon (e:Sack):)

2010-10-14 @ 15:48:23
Postat av: Ridproblem? Läs bloggen :)

Åå, de är så fina båda två :)

2010-10-14 @ 19:43:37
URL: http://ridkonsten.wordpress.com
Postat av: Anonym

hur gammal är du? :-)

2010-10-14 @ 19:56:36
Postat av: elvira - ridahest :D

rider du bara dressyr, eller hoppar du något oxå:)?

2010-10-14 @ 21:07:13
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Camilla

Intressant :)



Jag måste säga igen att jag verkligen tycker att Wanda är hur fin som helst! Kan vara nått med fuxar där men, inte vet jag :)



Ska bli kul att läsa din blogg i fortsättningen också :)



Och, Astiz är förståss också fin!

2010-10-14 @ 22:24:05
Postat av: camilla

Trevlig läsning.. haha, det du skriver om Astiz humör skulle kunna vara en beskrivning av min häst. Hon är 5år och jäkligt tuff. Står på bakbenen när det är nåt som inte passar damen, men har man henne på sin sida finns det inga begränsningar. Tror det krävs lite sån gnista och kämparskalle för att komma nån vart, och så kan man ju känna sig himla nöjd när de går fint för man har ju banne mig jobbat sig dit...

2010-10-16 @ 00:31:06
URL: http://cmillaj.blogg.se/
Postat av: olivia

hejsan.,. är bilden från första tävlingen i fagersta? kram

2010-10-20 @ 18:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0