Träningstips 5

Jag ska lägga upp två övningar som gör hästen lösgjord och mjuk som smör i sidorna. Eftersom att det är mycket sidförande i båda övningarna tvingas hästen snabba upp sig i bakkärran. Två flugor i en smäll!



Den här övningen är en väldigt lösgörande åtta och är bra att ta till om man har en tittig, spänd eller stel häst. Den här övningen är bra, för man kan lägga in den i princip var som helst på ridbanan. Dessutom är den inte svår att förstå, varken för häst eller ryttare. Har man en unghäst gör man volterna större och skänkelvikningarna längre. Men om man har en häst som är stadig och har en bra balans kan man göra så pass små volter som 6 m i diameter!

Du rider en halvvolt och ur den en diagonal skänkelvikning. När du har tvärat lika många meter som volten är bred lägger du en ny halvvolt åt motsatt håll och tvärar därefter diagonalt för motsatt skänkel (se bilden).

Viktigt att tänka på är att hästen ska vara rak i kroppen men ställd i nacken från rörelseriktningen i skänkelvikningarna. På halvvolterna ska den vara ställd och böjd efter det böjda spåret. Ju mindre volt, desto högre krav på samlingen!

Börja med övningen i skritt, och när det känns bra går du över i trav. Kom ihåg att aldrig hasta i din träning! Tid är det väredfullaste du kan ge din häst.

Jag har ett till träningstips på G, men testa det här först!

Lycka Till // Matilda

Kommentarer
Postat av: annie

skitbra

Ska teasta detta på min häst :D

2010-11-05 @ 09:46:26
Postat av: Louise

Kanske ska testa det med pållen idag :D

2010-11-05 @ 10:18:18
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: camilla

det där ska jag prova med min i eftermiddag :)

2010-11-05 @ 11:39:21
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Nu drar jag igång med bloggtävling igen! Skicka in den bild som Du anser är den bästa som du tagit under hela Året! Du tävlar om biljetter till Göteborg Horse Show, schabrak, sadelöverdrag samt stallpaddar. Skicka in ditt bidrag redan NU! Läs mer här:



http://frejalindskog.webblogg.se/2010/november/bloggtavling-basta-bilden.html

2010-11-05 @ 19:23:23
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: alvina

Gud så bra! det blir nästa pass det!

den e verkar skit bra enkel men inte tråkig! bra övning! :D

2010-11-05 @ 22:17:52
Postat av: Yola

Svar: Nej men lägg av! Hoppas Astiz blir bättre snart!! Hatar när det blir såhär, för mig blir det alltid så när hästarna är på topp och mår som bäst. otuuuur till tusen. Önskar dig och Astiz lycka till!

2010-11-06 @ 22:41:39
URL: http://perfectnicity.blogg.se/
Postat av: Anonym

ska man göra det i skritt elr trav? (:

2010-11-07 @ 19:04:44
Postat av: Matilda Holmström

Först i skritt, och när det fungerar provar du i trav (:

2010-11-07 @ 19:08:44
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Amanda

Testa detta när jag red förra veckan, funka rätt bra tkr jag :) Hästen jag rider är extra jobbig i vänster så jag tog ett extra vänstervarv för att lossa upp honom lite till innan flyttningen. Började med en lite större volter och minskade sen :) Bra tips ;) /Amanda (Biizzniz @bdb)

2010-11-14 @ 18:40:41
Postat av: melisa (hynda@bdb)

detta måste vara den fiffigaste övningen jag någonsin skådat, man sitter helt klart snyggare&stadigare efter ett tag, och hästen blir ju som resår i hals och nacke :D

lägg gärna upp fler liknande övningar, dom är kanonbra!

2010-12-09 @ 20:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0