Svar på frågestunden

Postat av: Julia

Hur gammal är du? (:

Jag är 17 år (:

 

Postat av: Saga

Om du fick välja en av de svenska topp-dressyrhästarna, vilken skulle du vilja ha? :)

Svår fråga! Hmm.. Jag skulle vilja ha.. Haha, jag vet inte. Jag vill ha Totilas eller Parzival! Men om jag bara får välja en svensk häst skulle det väl vara Jimmy Choo SEQ som vann 6-års finalen med Mads i sadeln! Han är underbar.. Ingen GP-häst, men kommer bli!

http://www.youtube.com/watch?v=-80lah6YKSY

 

Postat av: nanna

Om du hade varit tvungen att sälja en av dina hästar, vilken hade du sålt och vad hade den kostat? lite konstig fråga kanske, men jag tycker båda är asläckra;)

Hemsk fråga ju!! Haha, jag skulle aldrig kunna sälja någon av hästarna. Dels för att jag älskar de så mycket och dels för att Astiz är för svår och skadebenägen. Wanda har inga såna sidor i alla fall, mer än att hon är stark vill säga. ;) Huset skulle säljas innan hästarna, hehe. Så jag kan tyvärr inte svara på den frågan..

 


Postat av: Stina
Vad har du för planer inom dressyr? SM,VM u name it :D
OS för fan :D Haha, nej men så långt jag bara kan komma! Mitt mål med Wanda är GP om 2.5 år. Sedan får vi se. Astiz mål är bara att hålla sig frisk, för han kan redan allt.


Postat av: elly - min och min hästs kamp

Konstiga frågor kanske, men hur mycket tid tar dina hästar per dag? Och vad gör du med dem, får du hjälpa till med in- och utsläpp, fodring etc? :) Och sist (du behöver inte svara om du vill hålla det privat :) ) men hur mycket kostade dina hästar/eller vad tycker du är värt att lägga för en häst i LA-MSV nivå? :)

Inte speciellt konstiga frågor tycker jag (: Jag lägger mellan 3-5 timmar på hästarna varje dag (så som det ser ut nu, när jag har bytt skola kommer jag vara i stallet mer). Jag gör allt det vanliga: mockar, fixar kraftfoder, ryktar, rider, går på promenader och bara kelar med dem. Jag står uppstallad på Enköpings RK, där får vi privatryttare hjälpa till med in- och utsläpp av privathästarna samt kvällsfodringen av hela stallet. Det gäller bara på helgerna, och vi är ganska många privatryttare så det blir nästan inga pass alls (: Vad mina hästa kostade får jag inte berätta. Och det är så olika med vad man kan lägga på en häst på den nivån. Allt beror ju på gångarter, psyke och ålder. Men allt i från 70.000 och uppåt kan jag väl tänka mig.

 

Postat av: Katie

Var bor du? :)

Jag bor i Örsundsbro som ligger mellan Uppsala och Enköping. (:

 

Postat av: annie

Har du någon gång hopptävlat med någon av dina hästar? varför/varför inte =)
Vad är ditt mål med dina hästar inför 2011?

Jag har aldrig hopptävlat någon av mina hästar. Astiz är värdelös på att hoppa. Han gick omkull på 50cm och höll på att bryta nacken... Wanda har vuxit upp i Tyskland, så hon har typ aldrig sett bommar. En vuxen ryttare håller på och utbildar henne inom markarbete, för jag är alldeles för feg! Men Wanda är väldigt känslig och lär sig fort. Jag har tävlat några klubbtävlingar i hoppning när jag var liten.

 

Målen inför 2011 med båda hästarna är först och främst att kvala JSM, sedan att rida ett bra SM och ta sig till A-final med någon av hästarna. Dessutom är jag sugen på att debutera MSV A till hösten med Astiz då det blir mitt sista junior-år och jag blir YR 2012 :D

 

Postat av: annie

hur många tävlingar har du deltagit i?
Hur länge har du ägt dina båda hästar?

Jag har ingen aning om hur många tävlingar jag har deltagit i, men jag har tävlat sedan 2005. Palla räkna? Haha (: Astiz har jag ägt i 4.5 år och Wanda i snart ett år.

 

Postat av: Louise

Varför valde du just dressyr?

Jag är en riktig fegis! Och det har jag varit sedan jag var liten. När jag började rida visade det sig att jag hade känsla för det här med dressyr, och ridskoleponnyerna gick på tygeln hela tiden, haha. Sedan fortsatte det bara, och eftersom att jag stallade upp första hästen i ett dressyrstall fick jag se mycket bra ridning från de inackorderade. Och jag fastnade :'D

 

Postat av: Emma-Sofie

Kan du lägga upp lite mera träningstips? :)

Yes, det kommer (:

 

Postat av: Jossan & Nessie

Vilka klasser tävlar du?
Hur länge har du ridit?
Hur gammal är du?
Vad är ditt drömjobb?
Skulle du kunna lägga upp mer dressyr och tränings tips?
Hur länge har du ägt dina nuvarande hästar?
Har du haft fler hästar än dom du har nu, och vilka var det i så fall?

Så, det var några frågor! :)

Jag tävlar MSV B, och satsar på att tävla MSV A nästa år. Jag har ridit i 9, snart 10 år. Jag är 17, men fyller 18 3 januari. Mitt drömjobb är att vara ekonomiskt oberoende och ha en fin gård med massa hästar där jag är den som tävlar och rider. Jag älskar dessutom att hålla träningar, så blir jag riktigt framgångsrik hoppas jag på att kunna bli dressyrtränare också. Träningstips kommer! Astiz har jag ägt i 4.5 år, och Wanda i 1 år. Ja, det har jag. Står om dem i ett inlägg längre ned ;)

 

Postat av: anna

Prylen du inte kan vara utan ? :)

Min iPhone! Haha, fånigt kanske, men med den har jag kontakt med alla och med den kollar jag startlistor och ryttarmeddelanden osv. (a)

 

Postat av: Elin

Vilken hästsport gren hade du valt om det inte blev dressyr?
Vad tycker du om trav & vi som håller på med trav?

Dressyren är så självklar för mig att den här frågan blir sjukt svår. Men jag får nog säga Working Equitation då, eftersom att det är nästan samma som dressyr ;) Trav är onaturligt för hästarna, MEN de är avlade för den uppgiften, så det är väl skitsamma typ. Har kört ponny, och det var superkul! Ni som håller på med trav är väl människor precis som jag? Jag kan inte bilda mig en uppfattning om någon jag inte känner.

 

Postat av: agnes

om du var en häst, hur skulle du varit då? pigg/lat, dressyr/hoppning/skogsmulle osv :)

Jag vill svara att jag skulle vara den perfekt dressyrhästen, men så är inte fallet... Jag är sjukt lat och älskar att smälla i mig alla möjliga sorters onyttigheter. Så jag skulle väl vara den där dressyrhästen som inte gör mer än den måste förrän man kommer in på banan och ger allt. Min vinnarskalle är så, haha.

 

Postat av:

Vad tycker du om varmblodshästar?

Har ingenting emot rasen men skulle aldrig köpa ett varmblod själv.

 

Postat av: martina

hur ser en vanlig träningsvecka ut för dina hästar? hur ofta hoppar du dem? :)

Jag kan lägga ut ett inlägg om en vanlig vecka för mig och mina hästar. De hoppar aldrig, läs ovan så förstår du varför. Wanda ska börja hoppas senare i vinter. (:

 

 

Det var alla frågor för den här gången. Men även om det inte är frågestund här på bloggen så behöver ni inte tveka att ställa frågor. Ha det bra //


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0