regn...

Verkligen tråkigt väder idag, blä. Jag får blogga nu, för jag ska iväg och träna idag och kommer hem så himla sent att jag bara kommer däcka efter meaten, haha. Funderar på att släppa hästarna i stora grushagen idag. I alla fall Wanda eftersom att hon inte fick springa av sig igår. Och då får antagligen Astiz också komma ut och springa, så att det blir rättvist. Kameran får följa med till stallet då, så kommer det upp lite roliga bilder på hästarna (:

Imorgon ska jag knåpa ihop ett par träningstips med bilder och förklaringar, så håll ut till dess! Vet precis vad jag ska skriva om, men kan inte lägga ut dem nu då jag har mina bra bilder i stallet, haha! Lite fail på mig där alltså :D

Haha, nä nu ska jag se på Pensionärsjävlar, hoppas att det är kul! Jag tror det i alla fall.

Glöm inte frågestunden! :D


Någon som har tips på inställningar när man fotar i ridhus? TACKSAM FÖR SVAR!

Kommentarer
Postat av: .. :P

Till fotografering i ridhus är det väldigt svårt och beror mkt på fotografen och kameran,

Men de två vanligaste inställningarna är Sport-inställningen eller helt enkelt auto (Eftersom den har blixt.)

2010-11-03 @ 10:12:50
Postat av: Anne

Beror helt på kameran, men om man har en bra blixt kan man ha på auto eller manuell och välja blixt. Om man däremot har en dålig blixt, alltså en som inte räcker så långt, så öka vitbalansen, för annars blir bilderna helt svarta med nån skugga (alltså det man försökte ta kort på) i mitten.<3

2010-11-03 @ 10:28:37
URL: http://dubido.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jg måste bara skriva: du är verkligen en underbar person. Förstår inte hur folk kan säga att du inte klarar av dina hästar osv, jag tycker verkligen inte att dom ska säga massa innan dom sätt dig.. Du är en sjukt fin och underbar person! Jag är verkligen super glad att jag har fått lära känna dig, finns inte så många underbara personer som dig Matilda! Och sjukt duktig med hästar och hästhantering. <3

2010-11-03 @ 10:56:27
Postat av: Matilda - Vila i frid, min älskade Mimosa

Har samma problem. Grymt tråkigt att aldrig få bra bilder i ridhus. Träningar på vintern är ju i princip alltid i ridhus, och på träningarna går det ju alltid bättre än när man rider själv -> man vill ta bilder. Har dock inget tips på hur man ska gå tillväga för att det ska bli bra.. :/

2010-11-03 @ 11:35:36
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: elly - min och min hästs kamp

Jag antar att du har en systemkamera ;) Vad du ska göra för att få bra bilder i ett ridhus är att absolut inte använda blixt. Dina hästar kanske inte är rädda för det, men andras kan vara :) Men iaf för att få en ljus bild så ska du använda manuella inställningar och använda så lågt bländarvärde som möjligt och ett högt isotal. Dock ju högre isotal ju mer grusig blir bilden, men som sagt så är ridhus svåra då de alltid är såpass mörka. Annars så kan inte vissa objektiv gå ner så långt i bländarvärde och då är den enda lösningen att köpa ett ljuskänsligt objektiv om du inte vill ljusa upp dina bilder i photoshop :) Hoppas att detta var till någon hjälp :)

2010-11-03 @ 11:45:09
URL: http://ellyfabiano.blogg.se/
Postat av: Emma

Högt iso, stor bländare och panorering tror jag ska funka bra :) Om du inte har blixten på glöm inte kolla vitbalansen :)

2010-11-03 @ 11:51:57
URL: http://dressyremma.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Vad har du för kamera och objektiv? :)

Men min d40 och nikkor af-s vr 70-300 brukar jag ha ISO 1600, största bländare och slutaren på 100 - 150 :)

2010-11-03 @ 14:24:02
Postat av: Louise

det beror helt på ljuset :) men jag rekomenderar inte att ha färdiga inställningar... På min Canon 400D fungerar det bäst att ha slutartiden någonstans 1/50 - 1/120 beroende på ljuset och alltid ISO 1600 :)

2010-11-03 @ 15:21:09
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Jossan & Nessie

Oj vilken fin blogg du har. Super fina hästar också :) Roligt med en så bra "dressyr blogg"!

2010-11-03 @ 15:52:22
URL: http://goodness.blogg.se/
Postat av: Jossan & Nessie

Oj vilken fin blogg du har. Super fina hästar också :) Roligt med en så bra "dressyr blogg"!

2010-11-03 @ 15:52:43
URL: http://goodness.blogg.se/
Postat av: Anonym

Högt isotal, låg bländare, lång slutartid. Jag brukar köra slutaren på 1/60-1/80 när det är mörkt/ridhus. :)

2010-11-03 @ 16:05:41
Postat av: Emme

Sv: Ojsan, haha, har tänkt på att hon är lik Wanda. Väldigt snygg häst iaf:) Hoppas det inte gör något att jag tog den bilden:S

2010-11-03 @ 16:37:45
URL: http://missemli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0