På ruta ett...

Idag var det dags för återbesök med Astiz. Först började vi med att trava fram och tillbaka på gången, och utan böjprov såg Chris (Johnston) att Astiz var halt på vänster fram... Vi gick ut och longerade, och i höger varv var han ganska fin men i vänser varv var han totalt ovillig att gå framåt... Därefter var det dags för böjprov, och han var fräsch i alla leder som han tidigare var dålig i. Men så kom vi till vänster fram, som han böjde lågt. Så fort han tog upp benet kastade Astiz sig rätt upp i luften. Och till saken hör den att Astiz är världens snällaste vid veterinärbesök, så vi blev otroligt häpna... Sedan travade vi iväg, men det behövdes bara två meter för att se att han var blockhalt. Hoven bedövades och hältan var borta. När han stack in nålen för att behandla hovleden, sprutade det ledvätska ut. Den var som vatten och den ska vara som en seg vätska som fungerar som olja för lederna... Illa. Han behandlades med IRAP och ska in igen nästa fredag. Jag har ridit helt enligt veterinärens ordination. Ni kan alltså inte säga att jag har ridit slut på hästen.

IRAP
ett nytt redskap i behandlingen av ledinflammation och hälta.

IRAP är en ny behandlingsmetod som utvecklats med genteknik för att behandla ledinflammation hos häst.

De flesta behandlingar som vanligen används mot ledinflammation hos häst t.ex. kortison och hyaluronsyra s.k. ”tuppkam” behandlar i huvudsak symtomen vid en uppkommen ledinflammation.

Med IRAP går man ett steg längre och hindrar uppkomsten av symtomen.

En av de allra viktigaste inflammationsmediatörerna, d.v.s. ämnen som startar och styr utvecklingen av en ledinflammation, är ett ämne som heter Interleukin 1. Kan detta ämne minskas eller blockeras kan man hindra utvecklingen av en ledinflammation och minska nedbrytning av ledbrosk och andra skadliga effekter i leden.

Ämnet IRAP (det står för Interleukin 1 receptor antagonist protein) konkurrerar med samma receptorer i leden som Interleukin. Om IRAP fäster på receptorerna finns ingen plats för Interleukin och dess skadliga effekter kan blockeras. IRAP stoppar en av sjukdomens huvudorsaker istället för att verka enbart symtomatiskt.

Vi vill rekommendera IRAP till de hästar där vi vet eller starkt kan misstänka att en begynnande broskskada i leden har uppkommit. Till exempel när hästen har pålagringar i leden eller där det vid operation med artroskopi har konstaterats ledbroskskador och begynnande artros.

Behandlingsproceduren börjar med att blod tappas från hästen till en specialbehandlad spruta. Sprutan är preparerad med glaskulor som stimulerar produktionen av antagonistproteinet mot Interleukin. Blodet inkuberas i en värmekammare under ett dygn, därefter centrifugeras den berikade plasman av. Plasman brukar räcka till 4-5 behandlingar. Plasman förvaras i frys och kan sparas. Rekommenderad behandling är minst 3 gånger med en veckas mellanrum. Konvalescenstid bestäms med utgångspunkt från skadans omfattning och hästen användningsområde.

Med denna behandlingsmetod har möjligheterna förbättrats för att kunna minska eller hindra utvecklingen av pålagringar och artros hos hästar som fått en ledinflammation och för att fler hästar blir så återställda att de kan komma tillbaka till full funktion. Texten är tagen från: http://aledjurklinik.se/ovrigt_nyheter_irap.html

Nu väntar en vinter utav rehabilitering, och det kan ta upp emot tre månader innan jag kan börja rida annat än jogg på honom. Han ska även börja gå på hästspa i Eskilstuna. Där ska han gå på ett rullband med vatten, för att stärka hans leder och rygg. Jag hoppas verkligen att vi har hittat rätt den här gången, det känns lovande!

 

 

En sån här skulle man ha hemma! :O


Kommentarer
Postat av: Wilma

Hej! Jag är en tjej på 12 år som har många drömmar. En av dom är att bli dressyr ryttare. Jag rider 1 lektion varja lördag på en ridskola. Jag har precis skaffat mig en sköthäst på ridskolan, så varje gång jag är på ridskolan ska jag sköta om den hästen. Det är en stor häst och jag är ganska kort, så jag vill lära känna hästen bra. Jag undrar om du har några tips som gör att han litar på mig mer och att jag och hästen lär känna varandra bättre.

Väldigt tacksam för savr! / MVH Wilma

P.S Jag älskar att läsa din blogg och jag älskar den ;)

2010-11-23 @ 18:07:54
Postat av: Matilda Holmström

Wilma, vad kul att du gillar bloggen! Det bästa du kan göra är väl att vara med hästen ofta. Borsta på den, gosa med den och så vidare. (:

2010-11-23 @ 18:17:18
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Emelie - Tävlingsryttare & Fotograf

sv: verkligen, hoppas att Schockemöle kan insé de en vacker dag bara :)

2010-11-23 @ 18:25:06
URL: http://fjordyy.webblogg.se/
Postat av: annie Johansson

Nehh uscha stakars Astiz.

Han får krya på sig.



btw. Vill också ha en sånn maskin, fett nice!

2010-11-23 @ 19:08:23
Postat av: matilda

TÄVLING PÅ BLOGGEN!

Allt du behöver göra är att kommentera med ditt bloggadress (:

LYCKA TILL!

http://tildasfurre.blogg.se/2010/november/tavling-1.html#comment

2010-11-23 @ 19:22:13
URL: http://tildasfurre.blogg.se/
Postat av: Matilda

Fin blogg! :)

2010-11-23 @ 20:11:45
URL: http://ridroompaa.blogg.se/
Postat av: Ingrid

nej vad tråkigt :(

2010-11-23 @ 20:50:36
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: camilla

usch vad tråkigt.

hade ju ute ET till min idag och hon var sned både fram och bak -dessutom lutade de åt olika håll.. inte konstigt att hon varit tjurig.

åtgärdat idag så det blir himla spännande att jogga och känna hur hon är imorgon.

2010-11-23 @ 22:10:39
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: elvira - ridahest :D

tråkigt :(

2010-11-23 @ 22:43:26
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: matilda

Hej,

Du vann tyvärr inte denna tävlingen på min blogg.

Men det kommer snart en ny så håll utkik!

2010-11-24 @ 07:24:16
URL: http://tildasfurre.blogg.se/
Postat av: Louise

Nej ush vad tråkigt :/

Han får ta och krya på sig..

2010-11-24 @ 08:41:51
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Louise-

ush vad tråkigt!

min kompis skickade iväg sin ponny på ett hästspa och hon var verkligen en heeelt annan häst när hon kom hem! Deet hade verkligen funkat hur bra som helst!:)

2010-11-26 @ 00:03:26
URL: http://lwarvsten.blogg.se/
Postat av: Emily

Smidigt, så blir hästen ren om benen samtidigt haha, det skulle min gris behöva :D

2010-11-30 @ 18:00:53
URL: http://memily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0