Gårdagens träning

Igår red jag Astiz på eftermiddagen hemma i nya ridhuset. Han har börjat bocka! Vad fan, varför kan han inte bara sköta sig? När han kom över spärren så gick han i alla fall jättebra, det känns som att han har spänningar i hela kroppen, jätteskumt :( Vet ni vad det kan vara för något?

Sedan åkte vi till Segersta med Wanda. Hon kändes fin redan när jag satt upp och började rida fram. Jag fick jättemycket beröm över hur hon har musklat sig de senaste två veckorna. Vi jobbade mest med galoppen. Att samla till nästa stillastående för att sedan rida framåt igen. Supernyttigt, men otroligt jobbigt! Sedan gjorde vi en övning som går såhär: Frpn vänster galopp, du vänder rätt upp och flyttar hästen undan vänster skänkel (som i skänkelvikning i galopp) fram till kvartslinjen, från kvartslinjen rider du sedan vänster sluta och när du kommer till kvartslinjen rider du vänster skänkelvikning igen. Det blir som en sax (: Sedan gör du samma sak i höger galopp. Övningen är superbra för då måste häste acceptera skänklarna, vilket Wanda tyckte var jättejobbigt innan hon kom loss ;)

Efter det red vi byten, och jag fick träna på att ta ögonmärke och hålla linjen så att hon inte skulle vingla innan och efter bytet. Alla byten blev rena!! Jag blir så lycklig, de börjar äntligen sitta nu! Och nu börjar vi prata medalj på nästa JSM, inte bara att ta sig dit och komma till A-final. Utan medalj! Helt sjukt :') Nu har vi en träningsperiod på minst tre månader innan nästa tävling, så det här kommer bli hur bra som helst. Jag är så taggad nu :D


Mobilbild

Kommentarer
Postat av: Louise

Kan det inte ha och göra med vädret då? de kan ju "knäppa till" när det blir kallt,... sen om det är halt i hagen kan han känna att det känns säkert att göra sig av med överskottsenergin i ridhuset :)

2010-11-18 @ 12:19:29
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Stina

Jag kan gissa på att det är nåt med ryggen. Samma problem var med Montana på aka om du minns han? Han bockade väldigt mycket och sen bestämde dom sig ju för att avliva honom för att hade för ont. Man vill ju inte att det ska hända Astiz :(

2010-11-18 @ 12:30:43
URL: http://stintan.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius

SV: Oj, laddade upp fel fil :P

2010-11-18 @ 19:47:15
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: annie

Det kan vara träningsverk, lego började kännas jätte stum i bakbenen och stog emot, sparkade o bråkade hela tiden. Tog ut Lotta som laserbehandlar hästarna, han hade träningsverk i bakbenen. Nu smörjer jag på med radital och arnika en gång varje dag så får han laserbehandling varannan vecka, funkar verkligen jätte bra nu känns han super fin i bakbenen :)!

2010-11-18 @ 23:25:13
Postat av: Julia

Min ponny var spänd i alla muskler och blev plötsligt jättekonstig att rida, till sist kunde man inte ens röra honom för han var så öm och hade ont i musklerna. Det visade sig att han hade låsningar i ryggen som sedan spridit sig och gjort att han var spänd i andra delar av kroppen. Skulle nog kolla upp pållen med en kiropraktor om jag var du! :)

2010-11-19 @ 19:27:43
URL: http://dressyrofc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0