Clinic för Pia Fälth!

Igår red jag Wanda på en clinich för dressyrdomaren, GP-ryttaren och B-tränaren Pia Fälth! Det var min skola, realgymnasiet som anordnade den på Akademistallet i Uppsala! Jag red tillsammans med två andra elever från skolan. Först fick vi göra lite basic-övningar så som övergångar skritt-trav och trav-galopp samt galopp-skritt. Någonting som är supernyttigt i all träning! Fungerar det så fungerar det mesta (: Fick även göra längningar/minskningar i alla gångarterna. Pia tyckte att jag gjorde det för lätt för Wanda, och att jag skulle pusha henne lite till. När jag gjorde det fick jag till riktigt bra bakbensaktivitet och dessutom lite tramp! Superroligt. Tyvärr fick inte mamma med det på film, men så är det.

Därefter tackade hon de två andra jag red med, och så ville hon hjälpa mig med bytena. Först fick jag rida lite byten och visa henne problemet. Det är att hon blir för stark och på så när hon byter blir de antingen efter i bak eller sjukt stora! Men under clinicen upptäckte vi att hon lägger in ett extra språng innan högerbytet. Bytet i sig självt är rent. Det hade jag ingen aning om, men det är ett stort steg att hon inte byter orent i högerbytena! Sedan fick jag rida serpentiner med byten över medellinjen. Jag skulle samla ihop henne extra mycket innan bytena. I början bytte hon orent till höger då hon blev irriterad på mig. När hon sedan förstod övningen och gjorde klockrena byten slutade mamma att filma! Haha, hon blev så tagen sade hon ;) Jag slänger upp filmerna som blev. Kommentera duktigt nu!









Tycker att det är bra att ni får se de brister vi har, och att det inte bara är en dans på rosor att rida!

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag kan inte se videosarna*. Fubkar bara på youtube :(

2010-11-12 @ 22:19:44
URL: http://stintan.blogg.se/
Postat av: Saga

Du är grym på att rida!

2010-11-12 @ 22:23:57
Postat av: Yola

Ser så himla bra ut Matilda! Keep it up :)

2010-11-12 @ 22:39:50
URL: http://perfectnicity.blogg.se/
Postat av: elvira - ridahest :D

Kan inte kolla på videosarna :/

2010-11-12 @ 22:45:30
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Julia

Snygg hon är din häst :D o du är en jävel på att rida hördu.

2010-11-13 @ 00:18:54
Postat av: Sofie

Ser jättebra ut! och Pia verkar säga väldigt bra saker oxå, kul :)

2010-11-13 @ 08:30:29
URL: http://sofiesdressyr.blogg.se/
Postat av: annie

så jävla fint!

2010-11-13 @ 10:22:55
Postat av: Fanny

Jättebra inlägg! Det är underbart att du lägger ut videosar på när du rider och jäklar vilken bra upptagning. Man hörde Pia klart och tydligt och det var inte en massa ljud runt omkring som störde.

Mer sånt här! =)

2010-11-13 @ 15:10:16
URL: http://fnozie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du rider verkligen jättefint!

2010-11-14 @ 10:02:26
Postat av: Emelie

Ser jätte bra ut ! Grymt fin häst !

2010-11-29 @ 10:11:00
URL: http://www.ethorsen.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0