Ubbe - Kung?!

Igår var Ubbe här och höll träningar. Först gick han med Astiz, till att börja med fick han koncentrera sig på att ta loss honom ordentligt i insidorna, speciellt åt vänster. Astiz var ganska motvillig, vilket inte är så konstigt med tanke på att han är helt oriden och har stått till och från från Oktober 2009... När han hade släppt i båda sidorna började Ubbe piaffera honom. Ubbe är ju som sagt mästaren på samling!  Och helvete vad fin Astiz var! Så lösgjord, hur rund hals som helst och bara jobbade på. Han påminde mig om varför jag inte har gett upp angående honom :D Och idag när jag red tänkte jag på samma sätt: loss i innertygeln och ett bra sug i yttertygeln, och det gick!!! Han stod inte på bakbenen en enda gång :'D Så nu är jag sjukt taggad på att tävla honom, och jag kan knappt bärga mig inför Division I med Segersta!


Det här ska jag uppnå under varje ridpass.

Nu till Wanda: Henne fick jag göra samma sak med, fast från ryggen. Lossa insidorna och flytta henne undan för innerskänkeln. Hon är ju väldigt stark, som ni kanske vet, så jag fick rida henne bara på stången :O Jag blev lite förvånad när Ubbe sa åt mig att släppa bridongen, men han håller ju på med barockridning egentligen, så för han är det inget konstigt alls. När jag red henne bara på stången fick jag en mycket bättre och rundare överlinje samt en mer "urgröpt" underhals, precis som jag vill ha det. Ubbe kallar stången för halsförlängare och det stämmer verkligen! När hon hade accepterat båda insidorna kortade jag upp bridongen igen för att börja jobba med bytena. Jag fick verkligen superbra hjälp! Alla vänster byten satt helt klockrent, och alla högerbytena var rena, dock trycker hon sig lite väl mot vänsterskänkeln så där fick jag rätta henne. Sedan ville Ubbe rida, haha. Men det gick jättebra, och hon blev ännu finare och mer loss. Han är verklugen kung på det han gör.  Men lilla Wanda fick nog sjukt mycket mjölksyra på slutet så efter det att Ubbe hade ridit klart gick jag med henne länge. Idag när jag red jobbade jag bara med att befästa allt från gårdagen, och hon gick superbra! Massor med klappar och ett kortare ridpass belönades hon med!

Jag har ett problem med Wanda, och det är att hon har svårt att hålla vikten. Hon tappar i massa superlätt, vilket inte är så kul... Och nu har stallägaren kommit upp med en helt befängd regel om att man bara får ge 8 kg hö/häst. Något som är alldeles för lite med tanke på att Wanda väger 680kg och har svårt att gå upp i vikt. Enligt alla sidor om foderstatsberäkning ska hon minst äta 11 kg hö... Har ni något tips på ett bra foder som hjälper hästar att hålla vikten får ni gärna kommentera det!




Just nu är det någon som roar sig med att hacka mina sidor på internet (Facebook, bilddagboken och blogg), så om det kommer upp något konstigt inlägg här eller på den andra sidorna är det inte jag!

Kommentarer
Postat av: Loi

Dynavena, som är det märke Nalle äter, har några jättebra grejer för att komplettera höet, kolla på deras hemsida, www.dynavena.se

T.ex. Brick och Fib' är bra för att komplettera för lite hö utan att hästarna blir pigga, kolla på rubriken "Om fodret". :)

2010-07-30 @ 18:54:30
Postat av: Anonym

Vi ger min häst hippo alfa grow som har samma problem. det är ett fälttävlansfoder och mycket protein i :)

2010-07-30 @ 23:41:58
Postat av: Hanna

Vaaa!?!? Bara 8 kg? Hur tusan kan hon/han bestämma hur mycket hö varje häst ska få förresten?

2010-08-01 @ 15:12:35
Postat av: Ingrid

Prova Luzern Hack och Strå, det funkade super för mig :)

2010-08-10 @ 00:46:12
Postat av: Ingrid

Testa Luzern Hack och Strå, det funkade super för mig :)

2010-08-10 @ 00:47:07
Postat av: Sarah Hedengren

varför bara 8 kg? :O vilken normalstor häst kan gå på så lite? ;s

2010-08-12 @ 15:12:35
URL: http://sarahhedengren.blogg.se/
Postat av: Maria, Mujitsu@BDB

Ubbe är verkligen fantastisk! :'D Har har förändrat min syn på ridning liksom :']

Och det är sjukt härligt att se när han rider :D Han red Malin 2ggr (: ett halvår emellan...ganska mycket hade hänt xP

2010-12-02 @ 21:11:43
URL: http://goldenchange.blogg.se/horse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0