Träningstips 1

Nu tänkte jag ge er ett av mina absolut bästa träningstips som jag använder mig av och tänker på hela tiden. Variation! Ja, ni läste rätt. Jag ändrar bett/sporrar/nosgrimmor/inspänningar osv i princip varje dag! Har man en så pass smart häst som Astiz är man så illa tvungen eftersom att han listar ut hur allt fuingerar på tre dagar ungefär. En vanlig vecka för mig och Astiz kan se ut såhär:

Måndag: Dressyr på vanligt tränsbett och sporrar med snälla trissor
Tisdag: Uteritt på kandar med rörliga skänklar (det enda han går bra på inom kandarväg...) och sporrar med trissor "åt fel håll". Alltså väldigt snälla (:
Onsdag: Dressyr med korrigeringsbett och graman. Korrigeringsbettet kommer från sprenger och är väldigt dyrt. Dock kan jag rekommendera alla som har en häst som är duktig på att bita fast och hänga att köpa det här bettet. När jag red Nadir med det blev hans (korta!) hals ungefär 1.5dm längre!
Torsdag: Skritt på hårt underlag med och med vanligt tränsbett.
Fredag: Dressyr med hackamoore.
Lördag: Dressyr på kandar.
Söndag: Uteritt med vanligt träns och remontnosgrimma.

Självklart gäller även variationen i ridningen. Inte bara sitta och nöta i ridhuset. Inte bara sitta på en volt osv. Våga lek! Hitta på egna lösgörande vägar! Ha kul!


Kommentarer
Postat av: jjosse

sjukt fin häst!

2010-07-22 @ 13:44:00
URL: http://jjosse.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Hur ser korrigeringsbettet ut? :) kan inte du ladda upp en bild på det? Kramar

2010-07-22 @ 14:09:45
Postat av: Matilda

Jag fixar det, Lovisa. (:

2010-07-22 @ 14:58:07
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Jolin

Vill också se bild på korrigeringsbettet, och kanske en liten beskrivning på hur det fungerar..? :)

2010-07-22 @ 16:09:40
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: Christina

Vad är syftet med att variera utrustning så mycket? Att variera träningen är nånting självklart, men vad är fördelen med att byta utrustning så ofta?

2010-07-26 @ 10:03:25
Postat av: Matilda Holmström

Svar till Christina. Jag ändrar utrustning så ofta pga väldigt smarta hästar. Dessutom är det bra att ändra bett då set inte blir samma slitage i munnen på hästen.

2010-08-03 @ 23:32:33
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Christina

Hur kan det bli slitage i munnen av ett bett? Dum fråga kanske, jag har hört om elever till ubbe som fick inflammationer i både händer och axlar av allt dragande i tyglarna. Få saker man hör om den mannen är trevliga. Rider man utan att ta hårt i bettet blir det aldrig något slitage, varken på ryttare eller häst.

2010-08-05 @ 00:19:58
Postat av: Matilda Holmström

Svar till Christina: De som har fått inflammationer av det sk. dragandet har inte gjort på rätt sätt. Jag behövde aldrig dra i mina hästar när jag red för honom, så jag förstår inte vad du menar... Och det är ju självklart att hästarnas munnar tar hårt av att gå på samma bett hela tiden. De lär sig hur betten fungerar och "fickor" bildas i tänderna.

2010-08-05 @ 17:29:02
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Christina

Problemet med ubbes metoder är att han aldrig slutar kräva mer. Mer rundning i halsen, mer undersättning av bakdelen, mer tvärning osv. Gärna i kombination. Förr eller senare når man en punkt där hästen fysiskt inte klarar av att ge mer, och då den antingen stänger av och blir ett tomt skal eller börjar protestera på allvar. Oavsett vilket kommer förslitningar och tråkigheter som ett brev på posten. Om hästen protesterar löser man det genom att böja mer, pressa mer, få hästen att "ge sig" mer. I början verkar det han erbjuder som den perfekta vägen, ridning med hästen helt mjuk, inget motstånd i handen, en snabb väg till de högre skolorna. Det finns elever som har fått straffrygga sina hästar flera varv runt ridbanan. Det finns även en träningsfilm på youtube där ubbe säger åt en elev att "ta ner den djupt som satan genom att dra i snörena tills..." Ett väldigt stort problem också är att när/om man kommer fram till att ubbes väg inte håller i längden blir man oftast tvungen att lära om helt, både sig själv och hästen. Spara dig själv tid och pengar, lägg resurserna på en klassisk tränare istället.

2010-08-06 @ 00:34:56
Postat av: Matilda Holmström

Svar till Christina. Jag håller med dig helt, MEN man måste säga ifrån när man känner att det blir för mycket för hästen. Ubbe hjälper mig inte ens en gång i månaden, och när han kommer får jag hjälp med piaffen och lösgjordheten i sidorna. Min huvudtränare är Mads på Segersta, och han är väl rätt klassisk?;) Jag skulle gärna se filmen, länka? Och tack för dina varningar, jag ska ha dem i åtanke.

2010-08-06 @ 19:47:38
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Christina

Skönt att du är medveten, men det är en farlig väg att gå. Väldigt många har fått lära sig den hårda vägen att riskerna är större än förtjänsterna. Tyvärr. Många inom den akademiska världen är upprörda eftersom han säger att det han lär ut är akademiskt ridkonst, vilket inte stämmer. Du ansvarar självklart för dina hästar själv. Jag har bara svårt att hålla tyst för jag har sett vad den mannen utsätter hästar och elever för. Han är helt enkelt inte snäll.



Biten jag citerade ligger på 5:00. Man hör även i bakgrunden hur hästen hackar tänder.

http://www.youtube.com/watch?v=V01-VOKzChg

2010-08-06 @ 20:29:37
Postat av: Christina

Bra tips på en riktigt bra klassisk tränare för dig som satsar stort är Andreas Hesse. Till exempel :)

2010-08-07 @ 00:21:26
Postat av: Johanna

Jag har tränat för Ubbe och för mig har det fungerat väldigt bra då jag har en snabbtänkt arab som lätt blir stressad när hon inte förstår osv. Hans tydliga och konsekventa sätt att lära ut har fungerat bra för oss och hon har blivit mkt mer harmonisk. Jag har aldrig upplevt att han kräver mer och mer av hästen och tillslut mer än vad den klarar av men hans speciella sätt o lära ut kan låta lite väl bryskt ibland ;) för mig och min ponny har det fungerat perfekt och jag, som har ridigt mest klassiskt från början, har hittat en bra medelväg mellan de olika ridsätten :)

2010-09-07 @ 12:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0