Om mig!

Jag heter Matilda och är född 3 Januari 1993, jag är alltså 17 år i år och har ett till juniorår kvar. Jag går i skolan i Uppsala, Realgymnasiet - hästhållning. Mitt mål i livet är att bli bäst!

Jag har ridit sedan jag var åtta år ung, då började jag på Enköpings Ridklubb. Där var jag en riktig fegis och min ridlärare var förvånad varje gång jag kom tillbaka för att rida lektion. Jag grät i princip på varje lektion, haha! Efter ett tag fick jag rida hästen Barney, och tillsammans med min ledare Nadja så blev jag allt säkrare och började tycka att det här med ridning var riktigt kul! Som ni kanske förstår blev Barney min första favorithäst på ridskolan och jag har honom att tacka för mycket...

Efter cirka två år på ridskola hade jag blivit så pass duktig att jag red hästarna i form i alla gångarter och jag var tvungen att flytta upp till en grupp med äldre elever som hade ridit längre. När det visade sig att jag red bättre än vad de gjorde blev de rätt sura på mig och man kan säga att jag blev lite utstött, det blev inte direkt bättre av att jag fick min första häst, Fiona, efter bara två år på ridskola. Då tog svartsjukan över helt...

Fiona var ett fuxsto (född 1994) med bläs och strumpor som mätte 164 cm i mankhöjd, med henne tog jag privatlektioner för min ridlärare som då kom ut till gården, och vi utvecklades snabbt. Under samma period fortsatte jag att rida på ridskola, dels för att få rida så många olika hästar som möjligt och dels för att mamma och jag delade på Fiona och hon ville gärna få rida lite också.

Efter ett år med Fiona ville jag börja tävla, men vi kom fram till att det inte skulle vara "schysst" mot mig att tävla mot vuxna när jag själv bara var elva år. Då köpte vi Fredriksbergs Nadir som är en New Forestvalack född 1994 e. Dennie, ue. Silverlea Buckskin. När han kom var han ett riktigt busfrö! Det enda han kunde var skritt, trav och galopp trots att han var 10 år gammal... Vi köpte honom på grund av hans fina gångarter och såklart på grund av hans underbara ponnyuppsyn! Vi lärde oss tillsammans med hjälp av min dåvarande tränare Maritha Lindstedt (samma tränare som jag red för på ridskolan). Efter 8 månader var vi färdiga att göra våran första start tillsammans, en LC:1 på ERK. Vi red ihop över 69% och vann, sedan var jag fast i dressyren!

Månaderna gick, och Nadir blev starkare och starkare. Vi vann det mesta vi startade i (LC,LB) och vi startade lite lokal LA med placeringar. Han och jag var med i ERK:s Division II lag, och vi placerade oss i alla starter vi gjorde med en massa vinster och placeringar med laget. Efter Division II startade vi våran första FEI, med inte speciellt goda resultat, strax under 60% blev det, men jag var lika glad ändå då jag visste att vi inte var redo än.

Våren därpå var både jag och Nadir redo för regional dressyr, och vi kvalade nationellt i första starten, en Lätt A:P1 med över 66%, sedan fortsatte det på samma sätt med vinster och placeringar i regional FEI. På hösten tog vi DM-silver i Uppland, den som slog oss var Marina Mattsson, inte fy skam ;) Samma år köpte jag Astiz, mer info kommer om honom. Dessvärre var vi tvungna att ta bort Fiona efter att hon hade blivit sparkad över korset i hagen...

2007 började vi rida nationellt, det gick både bra och dåligt, men tyvärr hade inte jag det psyke som krävdes då jag satte för stor press på både mig själv och Nadir, regionalt däremot fortsatte vi att plocka rosetter.

2008 var det sämsta året för mig och Nadir, jag fick dåliga råd av min tränare (inte Maritha L) som ledde till en alltför tuff ridning, något som varken jag eller Nadir klarade av... Däremot fungerade det ganska bra på Astiz. Nadir och jag ingick  i Håbo RK: s ELIT lag där laget plockade några placeringar.

2009 var vi på G igen med byte av tränare och en lugnare ridning. Nadir började visa sitt sanna jag och vinsterna och placeringarna började ramla in som på beställning igen! Jag måste faktiskt påstå att 2009 var vårat bästa år tillsammans med flera vinster och placeringar samt en ännu bättre säsong med elitlaget! I slutet av 2009 blev Nadir till salu på grund av min längd och han såldes våren 2010 till en underbar familj i Gnesta, men åh vad saknad han är... I samband med att Nadir sattes ut på annons hittade jag en till dressyrhäst till mig, stoet Warum Ich, info om henne kommer.

Men som sagt fick jag Astiz 2006, och han är en riktig stjärna! Han är en valack född 1998 e. Sack, ue. Asterix. Ett hederligt svenskt halvblod, med andra ord! I september 2007 gjorde vi våra första starter i LB dressyr, det blev vinst med hela 79% i den första klassen tillsammans! Hur galet är inte det?! Vi startade även någon rehgional LA i slutet av året med placering. Men Astiz är en häst som lyckas med det mesta inom skade- och sjukdomsväg... Nu har jag haft honom i fyra år, men totalt kanske jag har fått rida på honom i ett och ett halvt år...

2008 kunde vi starta två klasser en LA:4 som vi vann på över 72% och en LA:5 som resulterade i en andraplats på över 70%. Både de starterna gjordes i Augusti, han hade alltså vilat till och från hela 2008...

2009 debuterade vi MSV B:4, han var hemsk att rida på framridningen då han mestadels stod på bakbenen... Vi tog oss i alla fall runt programmet och det blev strax under 60%. Sedan fortsatte vi med någon start i MSV B med godkända resultat, men då blev det dags att vila igen... I slutet av september var Astiz fit for fight igen, och vi vann LA:5 med ca 70%, sedan blev vi 12:a av 40 starter i MSV B:4 på 63.7%. Två veckor senare fick han fång, och nu har han i princip vilat från Oktober till April... Vi red ett tag, men han blev halt igen, nu är han sprutad i hovlederna och under igångsättning...

24 November 2009 kom Warum Ich, eller Wanda som hon kallas, hem till mig. Hon är ett stort hannoveranersto född 2001 e. Weltruhm, ue. Walzertraum. Henne har jag plceringar med upp till och med MSV B:4 och mitt mål med henne är Prix ST:Georges nästa höst. Hon är en underbar tävlingsindivid som alltid gör sitt bästa.

Nu är jag med i den otroliga satsningen Qvadraten. Mer info finns på www.qvadraten.com

Med den här bloggen hoppas jag kunna hjälpa och inspirera unga ryttare inom dressyren och ni är välkomna att ställa frågor om det är något som är oklart eller om ni undrar över något.


Jag och Nadir på Segersta


Astiz och jag på UPK


Wanda och jag i Gagnef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0