Tävlingsåret 2010

Nu när 2010 lider mot sitt slut ska jag skriva en sammanfattning av alla årets tävlingar som jag har deltagit i. Förbered er på ett långt inlägg! Here we go.




Fagersta RK 27-28/2, Warum Ich
Jag startade två Lätt A:6 och två MSV B:4. Jag hade bara ridit Wanda i sammanlagt en månad, och jag erkänner att vi inte var redo för att starta så pass svåra program. Det gick väl fort. Meningen var ju att Astiz skulle ha gått MSV B:4 och Wanda endast LA:6, men han var halt i vanlig ordning... Wanda kändes i alla fall väldigt fin på framridningen och hon visade vilken underbar häst hon är genom att vara genomsnäll under hela meetinget. Inne på tävlingsbanan tog hon bettet och körde sitt eget race vilket resulterade i riktigt dåliga resultat. Men jag var lika glad ändå! Lätt A:6 dag 1:57.2%, dag 2: 51.86%. Dag 2 trodde jag och alla på läktaren att jag skulle vinna, men domaren föredrog en ridtravare, haha! MSV B:4 dag 1: 58.26%, dag 2: 53.91% Dag två var det en väldigt trött ryttare som inte satte någonting emot (jag alltså, haha). Det visade sig sedan att Wanda hade fått en blåsa strax under stången, så det gjorde ont i hennes mun vilket ledde till upprepade ruskningar på huvudet. I det stora hela var jag nöjd ändå (:

Upplands Västmanlands Fältrittklubb 21/3, Warum Ich

En månad senare var vi ett mycket mer sammansvetsat ekipage, men fortfarande med en massa brister och kommunikationssvårigheter. Det är något som kommer med tiden, man är ju aldrig fullärd i den här sporten. En MSV B:2 stod på schemat! Wanda skötte sig superbra, trots en tittig bana. Hon var väldigt fin och bytte helt OK. 62.09% för Yvonne Sjödin blev det!

 

Lurbo RK 5/4, Warum Ich

Nu startade vi en Lätt A:6 och en MSV B:2. Wanda skötte sig bra på framridningen, och på banan var hon jättelydig trots en tittig läktare! I Lätt A:6 gjorde jag en tabbe istället, jag red fel! Den felridningen kostade mig tredjeplatsen, men vi placerade oss på en fjärdeplats med 64.19%. Supernöjd var jag. Sedan var det dags för MSV B:2, och hon var superduperfin i programmet! Det resulterade i en tredjeplats med 66.05%! Våra första placeringar! Värt att nämnas så hade vi ridit två dagar för Patrik Kittel innan, så hon var riktigt loss :D

 

Efter det blev det ett litet uppehåll med tävlandet då Wanda behandlades lite snabbt i en has och en kota. Inget allvarligt, men villa måste de...

 

Sällskapet Segersta Sportryttare 16/5, Astiz

Astiz fick komma ut och visa upp sig i en lätt klass då han hade vilat hela vintern och halva våren. En Lätt A:4 på Segersta var perfekt att leka runt i. Och lekte var precis det han gjorde. Han var så olydig! Tittade på domarbordet, han kollade på det, sedan vände han runt i galopp, haha! Domaren trodde att han var en unghäst, så hon pratade lugnande med honom och i protokollet skrev hon att han kommer bli spänstig i framtiden, haha. Han är tolv år för er som inte vet det ;) Vi slutade på en fjärdeplats, men när vi räknade om protokollet såg vi att vi blev trea med 65.85%. Trots missar plockar han poäng! Vi vann 1000 kronor och massa annat :D

 

Nej, jag lyfter inte alls upp skallen på honom! Iiiiinte alls ;)

 

Håbo RK 19-20/6, Warum Ich

Här startade jag en Lätt A:6, en MSV B:3 och en MSV B:4. Jag placerade mig på en nionde plats i Lätt A.6 med 64.18% trots en massa grova missar. På framridningen stack hon med mig, antagligen på grund av att den var trång, djup och med en hingst samtidigt ;) Så inne på banan stannade jag henne tre-fyra gånger och tod ritten bara som träning, men hon gjorde en massa bra saker så det blev placering ändå. I MSV B:3 fick vi en trea och en fyra på bytena. De andra två var godkända. I skritten blev hon dock lite överladdad, men hon hade ett fint travprogram med sjuor och åttor. 57.29% resulterade det i. I MSV B:4 var hon trött, så jag red inte fram länge. Dessutom testade jag en snällare stång då hon hade tjafsat så mycket i Lätt A:6. Det blev bättre, men hon var lite loj inne på banan. Vi slutade i alla fall på 59.130%, något jag var mycket nöjd med!

 

Gagnefs RK 3-4/7, Warum Ich

Sedan begav vi oss till Gagnef, den varmaste helgen på året! temperaturen i skuggan låg stadigt på 35 grader! Som tur var hade Gagnef bra stallar som lyckade hålla värmen borta, dessutom fick man duscha av hästarna! I Gagnef startade vi i alla fall en Lätt A:6, en MSV B:4 och en MSV B:3. I Lätt A:6 glömde jag att dricka, så inne på banan höll jag på att svimma. Man ser på filmen hur jag vinglar på hästen! Men jag lyckades styra runt henne, och hon var bussig nog att bjuda på sig själv och skötte sig faktiskt riktigt bra! Hon kunde ju själv programmet vid det här laget ;) 60.23% och en sjätteplats av sju placerade blev det, trots ingen ridning från min sida! Sedan red jag MSV B:4, och inför den klassen drack jag var femte minut för att inte svimma, så inne på banan orkade jag faktiskt rida! Hon var verkligen jättefin, och efteråt var jag så nöjd med henne. Byten hade väl fungerat till ungefär 50%, men det var strunt samma. När jag fick mina papper blev jag ännu gladare, 62.6% och en femteplacering! Jag trodde inte alls att jag skulle placera mig på det, men det räckte :D Dagen därpå red jag MSV B:3, men både Wanda och jag var trötta. Blev inte speciellt bra ridning inne på banan, men vi fick 60.00% ändå! Tre godkända ritter av tre möjliga! Plus för den goda servicen och den fantastiska maten!

Jogg dagen innan tävlingarna började i Gagnef! Så söt :'D

 

Fagersta RK 17-18/7, Warum Ich

Katastroftävling! Jag hade inte ens lust att åka, och jag borde ha lyssnat på min magkänsla. Wanda gick inte alls bra. Jag red inte alls bra. Allt var dåligt med den tävlingen. Speakern skötte sitt jobb riktigt illa genom att favorisera vissa hästar/ekipage. Wanda kände nog som jag och tog över helt inne på banan... 51.86% i Lätt A:6, i MSV B:4 utgick jag och MSV B:3 strök jag mig ur. Usch, haha..

Bilden talar för sig själv. Där stack hon med mig ;)

Aros RS 13/8 (Fredagen den trettonde!), Astiz

Den här tävlingen var Wanda först anmäld till, men hon lyckades trampa sig själv i hagen så hon blev svullen från hoven och över hasen. Stackars tjej :( Men jag gjorde en chansning och bytte häst till Astiz istället. Det var en kvällstävling, så på dagen jobbade Ubbe loss honom för hand så att han var riktigt mjuk och fin på tävlingen. Vi debuterade Lätt A:6, och han kändes helt super på framridningen. Lite stark, men inget som störde oss (: Jag var lite orolig över att han skulle vara tittig inne i ridhuset då han har varit det där förut, men han skötte sig hur bra som helst. Vi hade väl egentligen bara en miss, och det var i den sista ökade galoppen då han blev skrämd av en på läktaren som öppnade en burk precis bakom honom. Så då stack han lite med mig. Men det var bara bra träning eftersom att han faktiskt ska tåla ännu värre saker än burkar! Slutresultatet blev i alla fall 70.93% och vinst! Vi fick vårat första segertäcke tillsammans, härligt var det!

 

Lurbo RK 28/8 DIV. I omg. I, Astiz och Warum Ich

Så var det dags för debuten av att rida två hästar på tävling. Äntligen!Först ut, klockan åtta på morgonen - var Astiz. Han startade MSV C:2, det gamla Lätt A:5. Men arrangörerna hade tagit fel protokoll, så de satt och fyllde i LA:5 protokollet :S Tydligen var det så att domaren litade på att jag visste vad jag gjorde, vilket känns väldigt smickrande (a) När jag fick mitt preliminära resultat hade jag cirka 69%, men sedan räknade de om och strök en massa poäng vilket gjorde att jag bara fick 65.33%. Det resulterade i en andraplats. Efter prisutdelningen kom domaren fram till mig och sade att hon var jätteförvånad över att jag bara blev tvåa då hon trodde att jag vann... Till Wanda nu, hon gjorde ett fint program, blev lite rak i skolorna, men hade ingen direkt miss. Hon var fin helt enkelt (: 64.66% och en fjärdeplats blev det! Astiz fick åka hem, men Wanda skulle ingå i Segerstas lag, så hon hade en MSV B:4 framför sig också (: Den gjorde hon bra, inga direkt missar om man inte räknar bytena då ;) 60.65% blev det och laget slutade på en tredjeplats för dagen (: Lite roligt var det att Wanda hamnade i den övre hälften utav 40 ekipage, och slog flera SM-ekipage. Ett som faktiskt gick A-final på JSM 2009 och 2010. Ett annat hade vinst i Prix St. Georges!

Björklinge RF 18/9 DIV I omg. 2, Astiz och Warum Ich

Idag startade Wanda bara förklassen, en MSV C:2. Ridkänslan var bättre än det ögat såg, haha! Jag var jättenöjd med ritten, men blev besviken över procenten. Men när jag såg filmen kändes det ändå rättbedömt (: Hon blev lite lång på banan och domaren fick intrycket av att hon inte riktigt "fick plats". Vi belönades ändå med 62.66% och en femteplacering! Sedan gick Astiz en MSV B:4, och han var så fin! Mums :D Folk kom fram och var helt lyriska över min lilla häst :') Men då blev jag helt nedbedömd istället :/ Jättetråkigt när det blir så. Domaren skrev att mina skrittpiruetter var stora, men på filmen var det nästintill perfekta. Det var bara en av alla saker som var så fel :/ 58.96% blev det blygsamma resultatet, och med det hamnade vi i den övre hälften ändå :O Och Segerstas lag vann andra omgången!

Det ösregnade hela dagen, till råga på allt!

 

Karlskoga RK 3/10, Warum Ich

Wanda och jag åkte till Karlskoga för att rida en MSV C:2 och en MSV B:2. Där var det väldigt trevligt folk, och jag träffade Lovisa och Ingrid! Nice :D Däremot så höll de inte tidsplanen, så min framridning till första klassen blev på tok för lång, och jag blev irriterad. Den första halvan av travprogrammet (i MSV C:2) red jag som en kratta, men sedan hände något och jag skärpte till mig. Wanda kände det och blev mycket nöjdare. Så förutom den första halvan av travprogrammet så var jag nöjd. Och med den ritten fick vi vår första vinst66.67%! Inför MSV B:2 red jag bara fram en kortis, inne på banan var hon lika fin, men blev lite stark emellanåt. Inget att hetsa upp sig över (: 63.95% slutade vi på där. SUPERNÖJD!

 

Sällskapet Segersta Sportryttare 9/10 DIV 1 FINAL, Astiz och Warum Ich

Wanda gick bara förklassen, MSV C:2. På framridningen kändes det sådär, men Mads kom och hjälpte mig och då blev det bättre. Väl inne på banan var hon så himla fin! Allt klickade, och jag var verkligen supernöjd efteråt :') 66.88% och en andraplats med samma poäng som ettan. Det allmänna intrycket skillde oss åt. Surt! Där gick vi miste om ett segertäcke värt 2000 kr :O Men ritten var så bra att det gör inget :D Astiz gick MSV B:4, men vi hann bara till första slutan innan det hände något. Det som inte får hända. Han snubblade till och efter det var han halt. Jag red in i ökningen ändå, men han haltade, jag red till ryggningen, men när han skulle rygga slutade det med att han satte sig på rumpan för att sedan kasta sig upp... Sedan dess har han varit "off", men idag verkar det vända... Trots att jag avbröt ritten lyckades han ändå knipa två blåa rosetter till oss då laget kom tvåa i omgången och tvåa totalt med samma poäng som vinnande laget.

 

Hallsta RK 17/10, Warum Ich

Jag red en MSV B:2 på Wanda. På framridningen var det en massa vuxna ryttare som inte kunde ridhusreglerna, irriterande! Dessutom var det sorgligt att se en häst gå i rollkur i 50 minuter innan start :( Men inne på banan spände Wanda till för några solkatter, så jag kickade till henne litegrann vilket ledde till väldigt mycket tryck i bakkärran. Tidigare har jag ridit lite safe, men i det ögonblicket bestämde jag mig för att testa att trycka på lite mer. Det blev en väldans massa missar, och lite bus på det. Men vad ska man göra? Det var ju så kul! Jag satt bara och log :D 61.86% trots buset. Mycket nöjd var jag :D Ibland måste man tänja på gränserna lite (:

Ökad skritt på framridningen (:

 

Lurbo RK 14/11 JUNIOR DM, Warum Ich

Sista starten för i år blev MSV B:3 inklusive JDM. För mig är DM viktigt, och jag tycker det är jätteroligt att rida det. Innan den här starten hade jag börjat mixtra med bytena, och de började verkligen bli fina. På framridningen var hon så grymt fin, och bytte helt perfekt att jag helt enkelt får leva på den känslan. Inne på banan gjorde vi ett bra travprogram utan missar, skritten blev aningen spänd, och i galoppen tog hon över skeppet och gjorde ett av fyra byten rena. Så kan det gå när man glömmer att rida ordentligt in i bytena... Surt! Hade jag ridit ordentligt in i dem hade jag vunnit. Men när man missar bytena är det mycket på allmänna intrycket som dras ned också, så den här gången blev det för många missar, och ett lågt bedömt travprogram som satte stopp för oss. 58.95%. Jag trodde de skojade när de sade resultatet. Känslan sade mig att jag hade vunnit då ettan inte hade speciellt höga poäng. Jag var väldigt neddömd, och det var det inte bara jag som tyckte. Även hon som vann tyckte det, haha. Usch, jag var så besviken, men Wanda var fin. Som alltid.

 

Det här summerar mitt tävlingsår 2010. Nu när ni har orkat läsa såhär långt tycker jag att ni kan slänga iväg en kommentar eller två. Jag har ändå skrivit på det här i en timme ;) 2011 får ni se upp!


Kommentarer
Postat av: Klara Hovstadius

var det från när vi var på kulla han blev skadad ända tills nu :o?

vad krävs för sm kval hon junior nu igen :)?<3

2010-12-27 @ 21:33:43
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul med sammanfattning och så många fina bilder!Hoppas Astiz kommer i gång nu när du får hem honom och att 2011 blir ett bra år och att du kvalar till SM! :)Det är en upplevelse som jag hoppas du får uppleva!kram Sofie

2010-12-27 @ 21:36:24
Postat av: Julia

Askul att läsa! Grattis till ett bra tävlingsår, hoppas nästa blir ÄNNU bättre :D

2010-12-27 @ 21:41:28
Postat av: Anonym

Jätte kul att läsa, men vad var det roliga med domaren föredrog en ridtravare? dom har väl lika stor chans`?

2010-12-27 @ 21:44:06
Postat av: Matilda Holmström

Anonym, det var inte kul alls. Men det kanske slår hål på folks fördomar litegrann? Ridtravare kan (uppenbarligen) också ;) Den var fin ^^ Det enda roliga i det var väl att ex. travaren slog min tyska dressyrhäst ;D Jag kan driva lite med mig själv liksom :D

2010-12-27 @ 21:47:39
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Cappelli

Bra skrivet, kyl med bilder.

Hoppas båda hästarna är igång snarare och du kvalar till SM.

Kämpa på och rid fint så går det nog vägen!

2010-12-27 @ 22:58:32
Postat av: Elin Samrell - Ponnyryttare på elitnivå

Riktigt kul att läsa om ditt tävlings år, man blir peppad av det (:

Hoppas verkligen att du kvalar till JSM, men det tror jag nog! Du är grym, min fina vän (:

Kram <3

2010-12-27 @ 23:32:19
URL: http://blueebarry.blogg.se/
Postat av: Anonym

blev riktigt taggad av att tävla själv nu!!! superbra summering :-)

2010-12-28 @ 08:53:28
Postat av: Johanna

Grattis till alla framgångar under året och lite motgångar får man räkna med :)

Fina hästar du har :)

2010-12-28 @ 11:11:07
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Duktiga ni är! :o)

2010-12-28 @ 11:53:30
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: Minna

Super bra skrivet och väldigt bra sammanfattat, super fina bilder dessutom. Grattis till alla framgångar! :D

2010-12-28 @ 13:04:50
Postat av: jenny

bra jobbat - både på tävlingsbanan och att knåpa ihop ett så omfattande inlägg :)

jag blir i alla fall peppad att trimma mer med min lilla häst av att läsa din blogg - även om vi inte är ens nära samma nivå är det inspirerande att läsa!

2010-12-28 @ 14:55:34
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jätteroligt att läsa din blogg!

Du är så positiv och duktig..

Och jag tycker att ridhusreglerna borde finnas med när man tar gröna kortet, för det finns folk som köper häst direkt utan att rida på ridskola.

2010-12-28 @ 18:27:05
URL: http://caspiantage.blogg.se/
Postat av: Bambi

Roligt att läsa om ditt år. Ni har tagit en hel del placeringar! Grattis! :) Men du, jag såg ju inte din ritt i Lurbo eftersom du startade sist och jag hade lite fullt upp med Leo då. Så jag vet inte om du blev neddömd eller inte. ;)

2010-12-29 @ 21:10:20
URL: http://bambisens.blogg.se/
Postat av: anna

Alltid roligt att läsa din blogg. Roligt att läsa om ert tävlingsår... Hoppas hästarna håller sig hela och att det går ännu bättre i år : )

2010-12-30 @ 19:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0