Svar på frågestunden samt några övriga frågor (:

Postat av: Anonym

varför har du skärt dig?

Jag skar mig för att jag mådde dåligt. Jag hade en kontrollerande pojkvän som strulade runt med andra. Han tryckte verkligen ned mig och fick mig att känna mig värdelös och dålig. Rakbladen var min räddning så att säga... Dessutom gillade han att jag skar mig, så lite var det för hans skull. För att få hans uppmärksamhet.

 

Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Vad vill du jobba med? :)

Jag vill ridaridarida! Nej men, jag skulle vilja bli så pass duktig och välkänd som ryttare att jag kan försörja mig på det. Då kommer dessutom tränarjobben som jag mer än gärna vill ha! Vid sidan av ridningen gillar jag att skriva, så jag har tänkt skriva någon bok också (:

 

Postat av: Sofia

Vad tror du att folks fördomar är om dressyrryttare? :)

Det folk har sagt till mig är att jag är snobbig, bara kan rida med "15 bett" i hästens mun och att jag älskar att hackan in vassa sporrar i sidan på hästarna. Allt det är ju fel, så det är väl några av fördomarna?

Postat av: Saga

Varför har du ont i ryggen? (Bästa frågan EVER!)

Hur ser din drömhäst ut?


Vart kan du se dig själv om 10 år?

Dels lider jag av skolios som gör att jag är väldigt sned i ländryggen. När jag inte tränar en massa får jag superont, då de flesta kotor i min rygg hoppar sicksack och blir inflammerade. Nu på senaste tiden har jag inte ridit speciellt mycket, vilket leder till ryggont. :/

Min drömhäst ser ut som en korsning mellan Wanda och Jazz ;) När Wanda har gjort sitt i dressyrkarriären ska hon få börja i avelsboxen istället! Då blir första fölet efter Jazz om jag har tur!

Om tio år har jag förhoppningsvis ett eget tävlings-/försäljningsstall med alla bekvämligheter. Jag är dessutom en erkänt bra tränare samt rutinerad GP-ryttare (:

Postat av: Anonym

har du tänkt köpa annan häst om astiz inte blir bra? hur länge har du haft dina hästar och vad låg dom på för utbildningsnivå när du köpte dem? :-)

OM Astiz inte skulle bli bra har jag funderat på att skaffa en unghäst, men som det ser ut nu är han på bättringsvägen och kommer bli bättre än någonsin! Dessutom har jag inte möjlighet att hålla en unghäst här på erk, då jag tycker att de ska gå på lösdrift för att stärka skelett, muskulatur, leder och psyke. Här finns ingen lösdrift.. En färdigutbildad häst har vi inte råd med (:

 

Astiz har jag haft i fem, snart sex år. Han kunde allt han kan nu (Grand prix, men med svårigheter för seriebyten). Men när jag fick honom var han sönderstressad och kunde knappt gå en LB utan att hetsa upp sig. Det är pga hans hårda tid som unghäst, sedan var ju inte ett byte rent. ;)

 

Wanda har jag haft i ett år, och hon var utbildad Lätt A mot MSV B men med orena byten. Jag har en förmåga att välja hästar med lite problem, så att säga ;) Nu är bytena oftast rena, och jag hoppas kunna befästa dem över vintern (:

Postat av: Max

Hur många hästar har du haft?

Jag har haft Fiona, Fredriksbergs Nadir, Astiz och Warum Ich.

Postat av: Cappelli

varför har du så ont i ryggen/diagnos?
vad gör du åt det?

nyfiken då jag själv har problem både medfödda och efter olyckor.

Se svar på fråga ovanför (: Jag går hos naprapat regelbundet och försöker hålla igång så mycket som möjligt.

Postat av: Lovisa

Humm... (funderade i typ 1 min)

Hur ska människorna vara i settet för att du ska vilja vara vän med dom? :)

KRAM

Som du är. Haha, nej men de ska vara lite halvgalna, flummiga, bry sig och kunna få mig på bra humör (:

 

Postat av: Johanna

Vem tränar du för?
Vilka dressyrtränare tycker du är bra?
Vem skulle du vilja träna för? :)

Jag tränar för Mads Hendeliowitz och Gunilla Byström. Jag tränar även för Mattias Jansson när han är här!

Jag tycker att de ovanstående är super, annars skulle jag inte fortsätta rida för dem ;) Det finns många bra tränare (:

Det skulle vara kul att rida för Patrik Kittel igen! Annars är väl Edward Gal drömtränaren.

Postat av: Anonym

vilka ponnydressyrryttare tkr du rider bäst o vfr?

Marina Mattsson, för att hon är bäst? ;) Förut var mina favorit i ponnydressyren Sara Henriette B. Källström, och hon lyckades rätt bra som J/YR med!

 

Postat av: Anonym

vilka tycker du rider bäst i kategorierna, junior, yr och senior? :-) självklart dressyr

Junior: Får jag välja mig själv? HAHAHAHA! Nej men, får väl säga Marina här med, fastän hon är på tok för lång för sin häst med ;O YR: Sara Henrietta, utan tvekan! Senior: Olika... Mads rider bra, Jeanna rider bra.. Men bäst är ju ändå de som fick SM-medaljer. Antar att du bara menade i Sverige?

 


Postat av: Victoria

Har du någon ryttare du ser upp till?

Vilka tränare rider du för? :)

Jag försöker plocka bra saker från allt jag ser, men självklart ser jag upp till den internationella toppen så som Anky, Gal m.fl..

Mads och Gunilla är mina tränare (:

Postat av: sanna

Vad ger du för foder till dina hästar?
Har du några bra uppvärmnings övningar?
Kan inte du göra videoinlägg? :D

O så typ några snabba :D


Hö/hösilage/engilage?

Havre, ja/nej?
Om du måste välja, Börjes eller Hööks?
Ponny/häst?
Torv/halm/spån/annat?

Tack :D

Wanda får hösilage, Mustan Fiber, Mustang Active, Betfor och havre. Astiz får Hö, Happy Hoof, Mustang Senior och diverse fodertillskott.

Ja, det har jag. Håll utkik på bloggen för att se dem ;)

Haha, jag är för ful och tjock för att filmas ;)

/hösilage/engilage?
Havre, ja/nej? - Beroende på hästen!
Om du måste välja, Börjes eller Hööks?
Ponny/häst?
Torv/halm/spån/annat?

Postat av: Marie
Vad tycker du om Working equitation?
Jag tycker ingenting om WE (:


Postat av: martina

Hur ser dina hästars foderstater ut?

Exakt??!! Haha, det orkar jag inte skriva ;) Inte nu i alla fall.. Men kolla i ovanstående svar för att få se vad de äter (:

 

Postat av: Louise

Hur ser du på Rollkur/Hyperflextion? Är du för det, eller är du emot det?
Själv är man emot det!

Tacksam för svar :)

Jag har skrivit ett inlägg om rollkur, och jag är helt emot det! Stretching och rollkur är inte samma sak.. Det finns att läsa, bara att söka på "rollkur".

 

Postat av: Max

vart tog novellen vägen?

Den är i mitt huvud än så länge ^^

 

Postat av: Sofia - Vinn ett Otto Schumacher pannband

Älskar dina träns! :) Så fina. Vill också ha ett rundsytt OSträns till min när vi kommer igång. Var har du beställt pannbanden till ? Hittar bara vanliga OS, ditt är väl för rundsydda?

Tack! Det är ju bara att säga till om att du vill ha rundsytt. Mina är beställda från Tyskland, men marietorps Ridsport är ett hett tips ;)

Postat av: Saga

Vad är Dacke för någon häst då? :) Ska du bara rida honom eller ska du ha honom?

Dacke är en brun häst, med bred bläs och 4 höga strumpor. En snygging! Jag ska rida honom för att ägaren ska opereras. Han står på ERK.

Postat av: sara

är astiz fortfarande på spa?

Japp, han kommer hem 27/12. Kan för övrigt avslöja att det går superbra för honom, att han har charmat ALLA där och att problemet är hittat samt på väg att lösas!

 

 



 


Kommentarer
Postat av: Anna Axén

har du också skolios. jag har eller jag opererade mig föra året.jag för står hur ont du :( stackare

men de syns inte på dig på mig såg man de väldigt tydlig när jag red.

2010-12-20 @ 18:49:31
Postat av: Emma

Jag tränade för mattias jansson för ca 5 år sedan, bästa tränaren!

2010-12-20 @ 21:37:18
URL: http://piledalsideal.blogg.se/
Postat av: Dreggelface

Hej! Skulle vara kul att veta vad du har köpt alla dina hästar för, och vad dom skulle vara värda idag.

2010-12-20 @ 21:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0