Rehab

Nu kommer bilder från SPAt där Astiz har tillbringat nästan tre veckor. Enjoy (:

Stallgång

Box

Astiz i sin box och pappa.

Löpargång för hältutredningar

Hö och gångband

Tanken som Astiz gick i. Dörrarna stängs, sedan börjar gångbandet rulla, och därefter pumpas det in vatten.

Astiz har fått muskler över rygg och rumpa. Fin!

Astiz jobbar!

Rygg under arbete (:

Astiz kikar fram

 

Astiz har musklat sig enormt under den här tiden. Helt otroligt! Det visade sig att han hade en senskada... En blödning på gaffelbandet vänster fram. Den är nu helt utläkt, men han ska skrittas i två veckor till. Den stora boven i dramat har varit hans högra fram som är otroligt stelt, både muskulärt och i leder. Då han har haft ont i det benet har han felbelastat hela kroppen vilket har ledit till förslitningar i nästan varenda led. Det här ska vi nu hålla efter med stretching och massage. Senskadan vet vi däremot inte hur han har fått.. Han kan helt enkelt ha slagit på sig i hagen. Ibland önskar man att de kunde prata :/ Jag är jättenöjd med resultaten på Astiz och ser fram emot fler samarbeten med Helmut! Helkroppsbild kommer då jag har fotat det :D


Kommentarer
Postat av: Sofie

Vilket fint ställe!skönt att han musklat på sig igen, och att du fick reda på vad som var fel. Håller tummarna för att han håller nu! :=)

2010-12-27 @ 22:09:42
URL: http://sofiesdressyr.blogg.se/
Postat av: Anonym

För det första så kan jag börja med att informera dig om att gaffelbandet inte är en sena.



För det andra så tycker jag det är ganska patetiskt att du är så blåögd och tror så blindt på att det kan ske mirakel på 2 veckor. NEJ en häst bygger inte synbart upp muskler på 2 veckor! Det enda som man kan få synbar effekt av på så kort tid är att fodra hästen korrekt och med mycket protein, vilket gör att den fyller ut rygg och bakdel bättre. Jag säger inte att det på något vis är dålig träning med rullband i vatten osv., men det är helt okunnigt att tro att det ska ge sådan supereffekt på dryga 2 veckor. Ojoj, man blir ju mörkrädd av att läsa.

2010-12-27 @ 22:21:39
Postat av: Matilda Holmström

Anonym, det SYNS skillnad. Vi har mätt muskulaturen för och efter, det ÄR skillnad, och vad gör det om jag har missuppfattat det här med gaffelbandet? Har alltid hört att det är en SENskada om de har en skada på gaffelbandet. Herregud, du behöver inte överreagera och gå på som att det var jordens undergång :s sedan är ett namn alltid välkommet (:

2010-12-27 @ 22:27:52
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Glömde dessutom att skriva att eftersom att Astiz är en fånghäst har han gått på hö med knappt någon protein alls samt fångfoder = inget extra protein (:

2010-12-27 @ 22:29:29
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Anonym: För det första, har du äns gått igenom hästens inre anatomi och vet vad alla senor heter? Bara för att det är en sena behöver den inte hetea SENA efter ett namn. Gaffelbandet tillhör griffelbenet som är tillbaka vecklat som fanns förr som var en av hästarnas 4 tår som dom hade när dom var eohippus. Griffelbenet sitter ihop med gaffelbandet som är en sena. Så det är en sen skada ja.



Klart hästar kan utveckla muskler på 2 veckor? Det är inte bara fett på hästens rygg/rumpa för då skulle dom försvinna på en gång när man började jobba dom, och han har ju jobbat dagligen på spat? Min häst har med satte enormt med ryggmuskler på bara någon vecka. Ingen av mina sadlar passar längre, pga muskler. Equterapeuten jag har har med sagt att han musklat på sig sen första gången hon såg han, och hon var hos oss en gång i veckan och hon såg skillnad varje vecka.

Så det går visst att bygga muskler på kort tid, bara hästen ar något att bygga det av + rätt träning.

2010-12-27 @ 22:49:52
Postat av: Tess

shit vilket fint ställe :D och är verkligen glad för eran skull att dem hittade vad som var fel och att han är på bättringsvägen!! :)

2010-12-27 @ 23:01:04
Postat av: Lovisa (igen)

Hittade om gaffelbandet bland alla mina hundra papper.



Från karpalledens baksida ner till kotsenbenen sträcker sig gaffelbandet. Detta fortsätter från kotsenbenen framåt neråt i gaffelbandsgrenarna, en på insidan och en på utsidan. Dessa fäster tillsammans med långa tåsträckaren på kot-, kron- och hovbenen. Lederna är på sidorna stabiliserade av sidoligament. Från kotledens bakkant till kronbenet sträcker sig det nedre gaffelbandet.



Gaffelbandet sitter innanför djupaböjsenan, vilken man kan tro är den djupaste senan som sitter i benet men det är det inte.



Tänkte bara skriva det med :)

2010-12-27 @ 23:26:06
Postat av: Rebecca

Fint ställe!! kul att han mår bättre! :) men måste fråga... vad kostar det? Låter inte helt gratis ;) men verkar iaf värt det! Hoppas han kmr tillbaka snart på tävlingsbanorna och lycka till! :)

2010-12-27 @ 23:28:25
Postat av: Lille jag

Hejsan! En fråga som inte hör till här... Kanske till frågestunden eller nåt... När och varför flyttade du från Nopsgärdet?

2010-12-28 @ 00:29:04
Postat av: martina

Skulle du rekommendera det stället till andra?

2010-12-28 @ 00:53:35
Postat av: Matilda Holmström

Lille jag, du får en motfråga tillbaka. Varför undrar du? (:



Martina, ja jag skulle lätt rekommendera det till andra!



Rebecca, nej det var inte gratis. Men lätt värt det. Runt 5000 i veckan.

2010-12-28 @ 10:39:59
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Evelina Sundling

Hej Matilda! Gud så fint ställe och så himla roligt att du märker skillnad på Astiz. Läste att han var en fånghäst och undrar därför vad du ger honom för foder? En av mina ponnier fick också fång för 6 månader sedan och vi har endast gett henne torrhö, lite morot och mineraler. Vi har börjat gett henne något som heter hoof buildier som stärker hovarna så dom ska växa bättre(hennes har växt otroligt långsamt sedan fånganfallet) och ca 6dl sockerfritt lucern(om dagen). Skulle vara intressant att veta vad du ger Astiz om det är något som vi skulle kunna ge min Evelina. Kram

2010-12-28 @ 11:44:44
URL: http://esdressage.blogg.se/
Postat av: Lille Jag igen

För att när jag höll till där så såg jag dig lite då och då. Och som jag har fattat det så har du flyttat hästarna?

2010-12-28 @ 13:37:26
Postat av: Louise

I den där tanken där hästen går på rullband med vatten; kan det inte hända att hästen får panik? Hur reagerade Astiz första gången han gick där med vattnet och allt? :)

2010-12-28 @ 13:38:08
Postat av: Saga

Jösses, fint ställe det dära!



Kul att det har ljusnat lite för er c:

2010-12-28 @ 15:49:31
URL: http://dreamsphere.blogg.se/
Postat av: cicci

Gud va fint ställe och vad roligt att han har fått mer muskler !:)

Kolla in min blogg :)<3



Kram Cicci

2010-12-28 @ 17:14:10
URL: http://barahastskotare.bloggplatsen.se
Postat av: Max

anonym:

Vet du överhuvudtaget vad du pratar om? Verkar inte så!



Fett snyggt ställe fresten! :)

2010-12-28 @ 17:18:06
Postat av: Matilda Holmström

Lille jag, jo jag har flyttat därifrån och det ångrar jag inte en sekund. Vem är du? (:



Evelina, Astiz får ett foder som heter Happy Hoof (:

2010-12-28 @ 17:39:06
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Annica

riktigt fin häst. :)

2010-12-28 @ 18:37:05
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/
Postat av: Lille Jag

Jag som tog hand om Mikaelas hästar.

2010-12-28 @ 20:05:46
Postat av: Max

anonym: Vet du överhuvudtaget vad du pratar om? Det verkar inte så!



Fett snygg anläggning fresten! :)

2010-12-28 @ 20:17:54
Postat av: Lilla Jag

Men vad var det som var så Hemskt med det stället?? Jag tyckte iaf att det var bra. Förutom att stallägaren var en riktig satkärring.

2010-12-29 @ 21:38:52
Postat av: Matilda Holmström

Lilla jag, det ska vara kul att vara i stallet. Eller hur? ;)

2010-12-29 @ 21:50:28
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Lille Jag

Jodå, det är så sant...

2010-12-30 @ 13:18:26
Postat av: Märta

Gaffelbandet är ett ledband, alltså ingen sena.

2010-12-30 @ 17:08:59
Postat av: Natta

Gaffelbandet är en omvandlad muskel som mest påminner om en sena. Så man kan visst kalla en gaffelbandsskada för en senskada!

2010-12-30 @ 21:37:17
Postat av: Märta

Omvandlad till ett ledband.. Och ja, eftersom att det påminner om en sena så säger man att det är en senskada :)

2010-12-31 @ 16:58:54
Postat av: Evelina Sundling

okej, hur tycker du att det fungerar och inverkar på Astiz?:)

2010-12-31 @ 17:11:49
URL: http://esdressage.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Hej! Gillar din blogg. Idiotsnygga hästar har du. Tänkte höra vad spat hette och var det ligger, då jag inte hittade det när jag läste igenom här. Håller på att bli veterinär och vore ju super om man kunde få praktisera på ett sånt ställe!

2011-01-06 @ 19:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0