Klick

Red Dacke innan lunchen idag. Han var förjäklig i stallet och i början av ridpasset. Hästen är snart 18 år gammal och klarar inte av att vara själv! Hahaha! När jag började rida sprang han med huvudet rätt upp i vädret, och fyfan vad dålig jag kände mig då... Vi skrittade väl i tio minuter, sedan släppte han lite.. I traven försökte han slänga upp huvudet, men exakt när han började böjde jag honom i innersidan, mot mitt knä nästan. Jag var tvungen att avbryta honom mitt i rörelsen så att han inte skulle ha någon chans att komma åt mig. När han märkte att det inte tjänade någonting till att kaxa släppte han bara. Det sade helt enkelt klick. Och självklart är det inte perfekt när jag rider honom, snarare tvärtom; att det är långt i från perfekt. Han kryper gärna bakom hand när han väl börjar jobba. Men hellre det än att han springer med skallen rätt upp i vädret! ;) Jag minskade volten med antydan till piruett på honom i galoppen, och man känner att han kan men det sitter långt inne. Testade även något byte som han gjorde rent och fint (:

Nu ska jag bege mig ut till stallet för att fixa Wandas  kraftfoder och sedan blir det till att ta in henne för att rida. Första dagen vi får galoppera idag!! Wish me luck...!

Kommentarer
Postat av: Susan

Även solen har sina fläckar =) men det kommer andra dagar då allt kommer kännas rätt =)

2010-12-20 @ 13:02:18
URL: http://susanslife.blogg.se/
Postat av: moa

Det är väl ändå inte bättre att hästen går bakom hand? Om nu dendär hästen är sådär varför inte gå med hästen på en lång tygel och göra lite skänkelvikningar,öppna och sluta tex,hästen tycker ju inte själv att det är kul eller bekvämt att gå med huvudet i vädret.

2010-12-20 @ 14:39:37
Postat av: Louise

moa; den "rätta" formen är bara riktlinjer för att dressyrdomaren ska ha något avv gå på. Vissa hästar kanske mår bättre av att gå bakom hand. Dock ska de inte bara krulla ihop sig och knäppa av.

2010-12-22 @ 10:35:46
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0