Jag är en fegis!

Idag satt jag upp på Astiz efter mer än sex veckor av vila. Jag hade gramanen på och mamma gick bredvid och höll i honom. Haha! Man skulle kunna tro att han är under inridning, så fåniga som vi var. Fick till och med frågan; Är han inriden? Men min tolvåring skrittade lugnt, kanske lite väl lugnt, på. Mamma åkte därifrån efter ungefär tio minuter, och det gick rätt bra att skritta själv. Måste ha sett himla kul ut bara. Jag som håller krampaktigt i tyglarna, och han som går långsammare än ridskolehästarna... Modiga jag. Men allvarligt talat så är jag jättefeg.. Inte alls kul när man har en rätt så bråkig häst som Astiz. Idag var han ändå himla snäll. En häst fick typ damryck i andra änden av ridhuset och satte iväg i full fart samtidigt som den bockade och fnös. Men Astiz bara kollade på den. Duktig kille! Däremot när jag skulle svänga till vänster och böja honom litegrann blev han arg. Det stramar ju fortfarande i höger fram. Men det hindrar ju honom inte från att ställa upp lite ändå. Eller? Jag tror i alla fall att jag fick loss honom rätt okej med tanke på det jag kan göra med honom i skritt. Jag är ju helt hysterisk nu när jag vet att han har haft en blödning på gaffelbandet. Det var min värsta mardröm liksom...

Jag fick ganska dåliga igångsättningsråd med mig hem från spat, men jag har pratat med Lena, min equiterapeut, och hon tycker att jag ska jobba honom mycket för hand. Så jag ska rida varannan dag, i skritt såklart, och den dagen jag inte rider ska jag spänna in honom med en gogue eller en gummisnodd och gå ut och gå med honom i snön på fältet. Det är min egna idé, men då får man ju med motståndet från snön (kan liknas med vattnet på spat) samtidigt som han går i form och stretchar ut ryggen. Det kändes på honom idag att han inte har haft ett bett i munnen på läääänge ;) Om två veckor ska han börja galopperas i intervaller, och då hoppas jag kunna få tag på Ubbe som kan komma och hjälpa mig med jobbet från marken. Sedan måste jag få tag på någon som är riktigt duktig på tömkörning. Funderar på att fråga Gunilla Byström, men jag vet inte ännu. Vill verklugen att han ska få en riktigt bra igångsättning, speciellt nu när han har alla förutsättningar för att lyckas att bli bra igen! Imorgon kommer dessutom Lena och lasrar hans sena, han ömmar fortfarande lite på den när man trycker på ett speciellt ställe...

jag behandlar honom med ett liniment med Aloe Vera i som verkar både värmande och kylande. På natten står han med Back on Track, och på dagarna kyls ju benen utav snön (: Tur i oturen med vädret och årstiden i alla fall!


Älskar att jag har stjärnfiltret på kameran så att ljuset reflekteras i ögat! xD Kolla gullmulen!

Kommentarer
Postat av: stina

Sen när var det bra att spänna in hästen? En häst går INTE i form eller sträcker ut ryggen för att man spänner in hästen.

2010-12-29 @ 22:38:03
Postat av: Matilda Holmström

Stina, nähä? Vad gör den då? Jag vet inte vad du har träffat för hästar, men mina går då i form när de jobbas inspända. Sedan kan jag väl poängtera att inspänningen aldrig sitter hårt eller skapar obehag för hästarna (:

2010-12-29 @ 22:51:56
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: p,

Äsch, sex veckor är inget enligt mig. ;) Jag satt upp på min polle för första gången idag efter elva veckor på box. Jag kan erkänna att jag fuskade och drogade honom med vetranquil. :P Men denna dag gick iaf smärtfritt, för oss båda. (:

2010-12-29 @ 23:16:23
URL: http://paullinas.blogg.se/
Postat av: Cappelli

Ååå vilken ponny-söt mule!!!!

2010-12-30 @ 10:46:54
Postat av: Emelie

Astiz har ju blivit jättefin, vilken skillnad!

2010-12-30 @ 17:06:57
Postat av: Anna

Hur tänker du när du säger att du kyler benen och att det är så positivt att benen kyls av snön?

2010-12-30 @ 22:14:29
Postat av: Matilda Holmström

Ja, Anna? Hur tänker du nu? :o Det är ju jättebra att benen kyls när hästarna går ute xD

2010-12-31 @ 09:29:10
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja att dom kyls förstår ju jag med. Men vilken positiv effekt menar du att du får av att kyla ben?

2010-12-31 @ 10:56:16
Postat av: Matilda Holmström

Det motverkar Bl.a svullnader och överansträngningar.

2010-12-31 @ 17:22:01
URL: http://youthdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0