Crazy

Precois kommit hem från stallet. Idag red jag ut på Wanda, men det blev tillsammans med Anki på Kark och Tita på Tour. Två snygga killar tyckte Wandisen :D Men hon var fullkomligt galen idag.. I stallet hoppade hon till för minsta lilla, riktigt sprättig. När jag skulle hoppa upp på henne bet hon efter Kark, och när jag sedan kom upp i sadeln galopperade hon iväg! Så brukar hon aldrig bete sig. När vi väl skrittade iväg hoppade hon till för snö som ramlade ner från en gren, och e liten plastremsa var dödsfarlig. Vad fasen hände med min kolugna häst?! Det är sådana här dagar som påminner en om att det är stora djur vi håller på med, och säkerheten är A och O. Idag åkte jag inte av, och allt gick bra. Men vem vet vad som hade kunnat hända om jag var själv? Från och med nu ska jag alltid rida ut med sällskap, det är inte värt att riskera sitt liv för en skritt-tur.

 

Nu när jag har börjat skriva om säkerhet kan jag lika gärna fortsätta. Jag tycker att det är så otroligt oansvarigt och fel att rida utan hjälm. Jag har gjort det max 5-10 gånger under hela min "karriär" och jag mår alltid jättedåligt över det efteråt. Så jag förstår inte hur man kan sitta och rida häst efter häst utan hjälm när man vet hur farligt det kan vara. Någon som kan förklara det för mig? En sak att man skippar säkerhetsvästen, jag rider som ni kanske vet aldrig med den. Den är otymplig och förstör sitsen rätt mycket, men om jag skulle börja rida in en unghäst så skulle jag ha hjälm och säkerhetsväst på. Tänk på att vi har bara en kropp, var försiktiga! FET DISS till de som rider utan hjälm! Men, det är erat val. Vill ni äventyra er existens så visst. Inte mig emot...

 

Nu ska jag hoppa i badet, sedan spela wii. Ha det bra, och var försiktiga! Ta hand om er (:


Hon må vara snygg, men jag tycker inte att en hjälm skulle skada ändå...


Kommentarer
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Förstår inte hur folk vågar hoppa 1,40 hinder utan hjälm :O

2010-12-25 @ 16:56:07
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag tycker det är så fel att rida utan hjälm! Visst om några töntar rider utan hemma när de lullar runt men det är bara fel när toppryttare gör det. Oavsett om de vill eller inte så är de förebilder och då är det som om när man kommer upp på en viss nivå så behöver man inte hjälm?!

Jag har ridit utan hjälm kanske 5 ggr och tror inte det blir många fler. Jag kan inte ens rida utan säkerhetsstigbyglar utan att spänna mig för jag tänker tänk om....

2010-12-25 @ 17:00:28
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller med om det där emd hjälm, det är som att dom tror att det är robottar.. Kommer ihåg när det var några och provred en häst i stallet, dom hoppade fan 120-120 utan hjälm på en helt ny häst, hur kan man göra det? Helt sjukt..



Håller med om säkerhetsvästar med, finns dom som är helt "värdelösa" som bara blir klumpiga. Men vi har fått in några nya till skolan, käns klumpiga när man går runt i dom osv. Men fy fan vad sköna att rida i! man tänker inte på att dom är där, dom förstör inte sitsen alls + att dom är jävligt snygga. Skyddar bra gör dom med (har provat att ramla av med dom (a)) så ska ta och köpa mig en sån :)



KRAM!

2010-12-25 @ 17:20:51
Postat av: Louise

Toppryttare anser nog sig själva att vara så skickliga att dem inte behöver rida med hjälm, och att dem nästan aldrig ramlar av hästen, så jag tror nog därför att dem inte bär hjälm :p Men jag undrar vad dem skulle säga om man frågar varför dem inte rider med hjälm, antingen skulle dem nog inte ha ett bra svar varför dem inte rider med hjälm, eller måste dem ha en jävligt bra anledning! :p

2010-12-26 @ 10:31:06
Postat av: Anonym

hej! en snabb fråga bara. visst bor du nära säva ridcentrum? vad tycker du om det? :-)

2010-12-26 @ 11:27:11
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

...kanske för att folk tror att de är odödliga eller tänker att "de där händer inte mig"... ;o) djävulskt onödigt är det i alla fall och jag blir lika irriterad varje gång jag ser någon sitta på hästrygg utan hjälm. Spelar ingen roll om det är en GP eller LC häst, de är alla flyktdjur.



Och ang. den "snygga tjejen". Ramlar hon av och inte har turen med sig, så kanske hon inte är så snygg sen... ;o)



Ha de gott! :o)

2010-12-27 @ 16:28:03
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: Madde

Håller helt klart med dig ang. hjälm och de. Finns flera stycken i stallet där jag står som rider utan hjälm och väst. Till och med endel ungdomar när deras föräldrar inte är där. -.-

2010-12-28 @ 22:52:08
URL: http://themaine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0